بازسازی فضای موزه‌ای رصدخانه 800 ساله مراغه+ تصاویر

 

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از بازسازی فضای موزه‌ای رصدخانه تاریخی مراغه خبر داد.

محمدحسن طالبیان عصر امروز در بازدید از رصدخانه تاریخی مراغه با بیان اینکه رصدخانه تاریخی مراغه آغازگر ساخت رصد خانه‌های تاریخی در سمرقند، چین و اروپا  بوده است، اظهار داشت: افزایش خدمات رفاهی و توسعه فضای نمایشگاهی این اثر تاریخی به زودی آغاز می‌شود.

وی افزود: براساس جلسه‌ای که در استان آذربایجان شرقی تشکیل شده طرح بازسازی این اثر تاریخی با مشارکت شهرداری مراغه و سازمان میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.

طالبیان از تدوین برنامه دقیق برای معرفی رصدخانه 800 ساله مراغه خبر داد و افزود: به منظور راهنمایی گردشگران امکانات معرفی بخش های مختلف این اثر افزایش می‌یابد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، در ادامه خدمات رفاهی برای گردشگران را ناکافی دانست و افزود: راه دسترسی، طرح آبرسانی و فضاسازی محوطه سایت از اولویت‌های بازسازی این اثر ارزشمند تاریخی خواهد بود.

گزارش فارس حاکی است، رصد خانه تاریخی مراغه 800 سال پیش به همت خواجه نصیرالدین طوسی بر بالای تپه‌ای ساخته شده و در زمان رونق بزرگترین مرکز علمی جهان بود.

نوروز امسال حدود 30 هزارگردشگراز این بنای علمی وتاریخی دیدن کردند که  دومین مکان پربازدید در آذربایجان‌شرقی است.

نبود امکانات رفاهی برای گردشگران، نبود رهنمای مسافران و ساماندهی نشدن محوطه رصدخانه از مشکلات این اثر تاریخی است.

سال های گذشته برای احیای این اثر تاریخی طرح‌ها و اعتبارهای زیادی از جمله، اجرای پوشش، نصب پلانتاریوم، خواناسازی و ایجاد امکانات رفاهی تصویب و عملیات اجرایی آن آغاز شده ولی همگی نیمه تمام رها شده است.

رصد خانه تاریخی مراغه، با شهرت جهانی این روزها بیشتر از هر زمانی نیازمند حمایت مسئولان منطقه‌ای و کشوری است.

در نیمه دوم قرن هفتم هجری قمری مراغه به عنوان پایتخت ایلخانان بزرگ‌ترین قلمرو تاریخ اسلام شکل گرفت و خواجه نصیرالدین طوسی با استفاده از قدرت نفوذ خود در بین درباریان و مقبولیت هلاکو خان تاسیس رصدخانه را آغاز و توانست این مرکز علمی جهان اسلام را در کنار رصد ستارگان تاسیس کند.

بنای رصـدخانه 15 سال به طول انجامیده و در این مدت به دستور هلاکو، کتاب‌ها و اسباب و آلات علمی و نجومی بسیاری در آن جمع شده است.

اهمیت رصدخانه مراغه نه تنها به دلیل اهمیت تاریخی بلکه به خاطر علم و دانشی است که در آن گردهم آمده بود و سال ها بر جهان تاثیر گذاشت چنان که این رصدخانه کتابخانه ای با 400 هزار جلد کتاب خطی و ابزارهای اخترشناسی از جمله ذات‌الربع دیواری به شعاع 430 سانتیمتر، کره‌های ذات الحلق، حلقه انقلابی، حلقه اعتدالی و حلقه سموت، زیج ایلخانی که شهرت جهانی دارد و بسیاری آثار و اشیای دیگر را شامل می شده است.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 13 شهريور 1395برچسب:, | 12:52 | نويسنده : شهروند مراغه ای |