دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر مراغه:

تمامی جریانات سیاسی باید بر محور ولایت اتحاد داشته باشند

 
حجت‌الاسلام اباصلت فیضی زاده مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه مراغه

دبیر بنیاد بین المللی غدیر مراغه با اشاره به اینکه عید غدیر فرصتی برای اتحاد و یکپارچی بر محور ولایت است، گفت: ‌تمامی جریانات سیاسی در کشور باید بر محور ولایت اتحاد داشته باشند.

حجت‌الاسلام‌ اباصلت فیضی زاده  با اشاره به اینکه غدیر بزرگ‌ترین عید جهان اسلام است، اظهار داشت: نقش محوری این رویداد بزرگ در تاریخ اسلام به‌اندازه‌ای است که اگر پیامبر پیام غدیر را به امت ابلاغ نمی‌کرد دین اسلام کامل نمی‌شد. پیام غدیر باید به‌صورت گسترده نسل به نسل و سینه‌به‌سینه برای همه منتقل گردد چراکه غدیر شناسنامه شیعه است و تمامی حرکت‌های شیعه منتهی به جریان غدیر می‌شود.

مسئول نمایندگی ولی‌فقیه در سپاه مراغه، با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در تداوم جریان غدیر به وجود آمده است، گفت: ریشه انقلاب اسلامی در غدیر به وجود آمده است و تداوم و ماندگاری آن نیز قطعاً ریشه در غدیرخم دارد و بنای مهدویت و نسخه نجات‌بخش بشریت به‌دست حضرت بقیه‌الله الاعظم (عج) نیز در غدیر نوشته‌شده است و به‌نوعی می‌توان گفت غدیر ریشه تمامی حرکت‌های اسلامی است.

فیضی زاده، بابیان اینکه هرگونه کوتاهی در غدیر جبران‌ناپذیر است، گفت: بااینکه برای ابلاغ رسالت و معرفی حضرت علی (ع) پیامبر اکرم (ص)، 120 هزار نفر را 3 روز جمع و در حضور هزاران نفر دست امیرالمؤمنین(ع) را بلند کردند، ولی متأسفانه بعدها آنها در این جریان کوتاهی کردند و پیام غدیر را فراموش کردند.

وی با اشاره به اینکه عید غدیر فرصتی برای اتحاد و یکپارچی بر محور ولایت است، افزود:  تمامی جریانات سیاسی در کشور باید بر محور ولایت اتحاد داشته باشند و با ولایت مداری خود پاسداشت این رویداد مهم باشند.

دبیر بنیاد بین‌المللی غدیر در مراغه خاطرنشان کرد: تحمیل رأی بر ولایت بزرگ‌ترین ضربه‌ای است که در طول تاریخ بر پیکر دین واردشده است و این در حالی است که باید تبعت محض از ولایت داشته و رأی و منافع خویش را بر ولایت تحمیل کنیم.

فیضی زاده با اشاره به برنامه‌های ستاد بزرگداشت دهه امامت و ولایت در شهرستان مراغه خاطرنشان کرد: برپایی مراسم‌های اطعام ویژه عید غدیر در نقاط مختلف شهر، تزئین و فضاسازی مناسب میادین و اماکن عمومی و برگزاری مسابقات فرهنگی بین دانش آموزان در آغاز سال تحصیلی از برنامه‌های اجرایی ستاد غدیر این شهرستان خواهد بود.

وی با تأکید بر لزوم همکاری دستگاه‌های مختلف اجرایی و آحاد مردم در مراسم بزرگداشت این دهه، تشریح کرد: حضور پرشور و برگزاری هرچه باشکوه‌تر بزرگداشت دهه امامت و ولایت به‌ویژه عید بزرگ غدیرخم، نیازمند مشارکت همگانی همه مردم و دستگاه‌ها خصوصاً هیئت‌های مذهبی و حسینی این شهرستان است.



تاريخ : چهار شنبه 31 شهريور 1395برچسب:, | 9:26 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

کریمی مراغه ای از نوادر شعر طنز در دنیاست

ارومیه - ایرنا - معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: استاد حسین کریمی مراغه ای از نوادر شعر طنز در دنیا به شمار می رود که باید همواره از تجربه های این شخصیت بزرگوار آموخت.

 

http://img8.irna.ir/1395/13950630/82236768/82236768-71030142.jpg

 

سید عباس صالحی  در آیین بزرگداشت استاد کریمی مراغه ای در تالار وحدت مجتمع فرهنگی هنری ارومیه افزود: شاعران معدودی در حوزه شعر طنز در ایران و جهان فعالیت می کنند ولی برخی شاعران فارسی و ترک زبان در کشورمان اهتمام زیادی به زنده نگهداشتن این نوع شعری داشته اند و استاد کریمی مراغه ای از افراد پیشرو در این زمینه است.
وی ادامه داد: یکی دیگر از بخش های شعری که استاد کریمی مراغه ای توجه زیادی به آن داشته، مستندنگاری به زبان شعر و نگارش سفرنامه های منظوم است که در این گونه های شعری نیز باید از تلاش این شخصیت ارزشمند قدردانی کرد.
صالحی اظهار کرد: یکی از مهمترین شاخصه های شعری استاد کریمی مراغه ای، مردمی بودن اشعار اوست که نتیجه آن، همراه بودن مردم با اشعار جدی و طنز این شاعر و شناخته شده بودن وی در بین مردم ترک زبان و حتی فارس زبان ایران و کشورهای همسایه است.
معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با قدردانی از تلاش بی وقفه استاد کریمی مراغه ای در سرودن اشعار آیینی ادامه داد: بخش زیادی از معارف اهل بیت (ع) با اشعار شاعران در طول تاریخ باقی مانده و یکی از شاعران پرکار در این زمینه، استاد کریمی مراغه ای است.
صالحی گفت: این شاعر بزرگوار، ده ها هزار بیت شعر در حوزه شعر آیینی به ویژه درخصوص واقعه کربلا سروده است که همواره در سینه مشتاقان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) به یادگار می ماند.
در این آیین شاعران مختلفی از سراسر کشور در خصوص شخصیت و تلاش های استاد حسین کریمی مراغه ای سخنرانی کردند.
ساعد باقری، اسماعیل امینی، بیت الله جعفری، ناصر فیض، جواد محقق از جمله این شاعران بودند.
همچنین در این آیین پیام قربانعلی سعادت استاندار آذربایجان غربی در قدردانی از استاد حسین کریمی مراغه ای قرائت شد.
در پایان این آیین با اهدای لوح و هدایایی از حسین کریمی مراغه ای تجلیل شد.
میرزاحسین کریمی مراغه ای شاعر آیینی و طنزپرداز ترک زبان است که سال 1306 در روشت از روستاهای مراغه در آذربایجان شرقی به دنیا آمد و بیش از نیم قرن به سبک سنتی و کلاسیک شعر سروده است.
وی از عاشقان اهل بیت است و کتاب های نوحه او در دیار آذربایجان صفا بخش عزاداری های مردم است.
مجموعه های طنز او در 6 جلد و با عنوان 'رنگارنگ' چاپ شده است.



تاريخ : چهار شنبه 31 شهريور 1395برچسب:, | 9:24 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

گره محدودیت های قانونی بر تجاری سازی 'شیرینی چای' مراغه

مراغه – ایرنا - بسته های پلاستیکی حاوی' شیرینی چای' به عنوان سوغات شناخته شده مراغه همراه با نوشته هایی شبیه به نام تجاری همچنان با دست گره زده می شود تا این سوغاتی ارزان و پرطرفدار، شیرینی بخش یک استکان چای لب سوز مادر بزرگ ها در سراسر ایران باشد.

 

 سوغاتی 'شیرینی چای' مراغه را برخی افراد به اشتباه 'شکرپنیر' می نامند، اما در هیچ کجا با این سبک و کیفیت یافت نمی شود و با طعم های متنوع، لذت یک چای در بعد از ظهر یک روز بارانی در کنار سماور زغالی مادر بزرگ و ایوان خانه ای رو به حیاط را دو چندان می کند.
سوغاتی 'شیرینی چای' مراغه که در زبان محلی 'چای شیرنیسی' نامیده می شود، امروزه با طعم های ساده، هل، گل محمدی، زعفرانی، پرتغالی و ... عرضه می شود و طرفداران زیادی در گوشه کنار ایران و حتی خارج از کشور دارد.
به گفته تولیدکنندگان این شیرینی، که تولید آن را به صورت استاد شاگردی فرا گرفته اند، تجاری سازی این سوغاتی و فروش آن در سایر شهرهای کشور همچنان در گیر و دار برخی محدودیت های قانونی است و مسئولان باید فکری به حال تسهیل این قوانین بکنند.
تولید کننده و فروشنده 'شیرینی چای' در سراج بازار مراغه به ایرنا گفت: بسته بندی و تجاری سازی شیرینی چای مراغه نیازمند دریافت شناسه نظارت کارگاهی/کد بهداشتی/ بوده و دریافت این کد نیز منوط به برخورداری از برخی شرایط مانند وسعت بیش از120 مترمربعی برای کارگاه های تولیدی است.
مهدی حسین زاده افزود: تولید شیرینی چای و فروش در محل کارگاه نیازی به فضای بزرگ ندارد و به واسطه این محدودیت، دریافت کد بهداشتی و بسته بندی آن که به فروش گسترده در سطح کشور منجر می شود، با مشکل مواجه است.
یک تولید کننده و فروشنده دیگر در محوطه حمام تاریخی خواجه نصیر مراغه با اشاره به اینکه ضرر این شیرینی از قند کمتر است، گفت: برای درست کردن شیرینی چای فقط از شکر استفاده و گاهی به آن افزودنی های معطر و مفیدی چون گل محمدی اضافه می شود.
محمدرضا باقری افزود: حدود 60 نفر در این شهرستان از تولید و فروش 'شیرینی چای' ارتزاق می کنند و تجاری سازی آن با هدف عرضه در سایر شهرها می تواند به رونق کسب و کار و اشتغالزایی بیشتر منجر شود.
مدیر غذا و داروی دانشکده علوم پزشکی مراغه نیز به ایرنا گفت: مغازه های فعال در تولید و عرضه 'شیرینی چای' مراغه همانند قنادی ها به واسطه دریافت پروانه کسب تنها می توانند نسبت به تولید محدود و عرضه آن در محل اقدام کنند و چون شناسه نظارت کارگاهی ندارند، نمی توانند این سوغاتی را در سایر شهرها به فروش برسانند.
دکتر آرش خرمی با اشاره به مراحل صدور شناسه نظارت کارگاهی افزود: این واحدهای صنفی باید ابتدا نسبت به ثبت نام تجاری در اداره ثبت مالکیت صنعتی اقدام کرده و با برخورداری از شرایط لازم از جمله داشتن مسئول فنی، عقد قرارداد با آزمایشگاه مواد غذایی و دارا بودن فضای فیزیکی بالای 120 متر مربع شامل انبار، محل تولید و سرویس های بهداشتی نسبت به دریافت شناسه نظارت کارگاهی اقدام کنند.
به گفته وی فروش 'شیرینی چای' با شرایط فعلی و بدون دریافت شناسه در شهرها و فروشگاه های دیگر ممکن نیست و با برخورد شبکه بهداشت و درمان مواجه می شود و این در حالی است که دانشکده علوم پزشکی مراغه نظارت دقیق بر روی بهداشت این اصناف دارد.
محمد مشتری، مدیرعامل انجمن تاریخ پژوهان مراغه نیز گفت: تولید و عرضه 'شیرینی چای' در فرهنگ مردم مراغه بیش از یک قرن سابقه دارد و پدر شاعر پرآوازه مراغی، استاد میرزا حسین کریمی و چند نفر از متنفذین دیگر این شهر به این حرفه مشغول بوده اند.
به گزارش ایرنا در حالی تجاری سازی و اشتغال صدها نفر دیگر از مردم مراغه به واسطه تولید و فروش 'شیرینی چای' در هاله ای از ابهام قرار دارد که تولید کنندگان و عرضه کنندگان این سوغات کم نظیر شرایط لازم برای دریافت شناسه نظارت کارگاهی را ندارند و این قانونگذاران و مسئولان ذیربط هستند که باید فکری به حال این اصناف سنتی باشند.
شهرستان مراغه با 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری جنوب تبریز واقع شده و برخی از سوغاتی های آن مانند 'باسلوق' و 'صابون مراغه' شهرت جهانی دارند.



تاريخ : چهار شنبه 31 شهريور 1395برچسب:, | 9:24 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

جمع آوری 30 سری جهیزیه برای زوج های جوان مراغه

مراغه – ایرنا - مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) مراغه از طرح جمع آوری 30 سری جهیزیه و 6 سری سرویس کودک همزمان با دهه امامت و ولایت خبر داد و گفت: این جهیزیه ها و سرویس های کودک که به زوج های جوان زیرپوشش این نهاد اهدا می شود، بیش از 900 میلیون ریال ارزش دارد.

 

ایوب هاشمیان افزود: این جهیزیه و سرویس های کودک توسط خیران این شهرستان جمع آوری و همزمان با عید غدیر به زوج های جوان تحت پوشش این نهاد تحویل داده می شود.
وی با اشاره به جمع آوری 800 میلیون ریال توسط خیران این شهرستان در جشن عاطفه ها / 25 تا 26 شهریور/ گفت: این کمک های مالی در قالب هدایای نقدی و غیرنقدی برای دانش آموزان بی بضاعت جمع آوری شد.
ایوب هاشمیان افزود: در این حرکت فرهنگی و اجتماعی بیش از 400 نفر از مراجعه کنندگان به جشن عاطفه ها در غرفه دانشکده علوم پزشکی مراغه معاینه رایگان شدند و مشاوره های پزشکی دریافت کردند.
وی ادامه داد: در قالب این جشن 500 جفت کفش برای دانش آموزان بی بضاعت مراغه با همکاری انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش مراغه تهیه شد.
وی افزود: در این جشن ادارات مختلف خدمات رسان از جمله شهرداری، دانشکده علوم پزشکی، سپاه، نیروی انتظامی، آموزش و پرورش، رادیوشهر و کتابخانه عمومی و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان به ارائه خدمات و جمع آوری کمک های مالی خیران پرداختند.
مدیرکمیته امداد امام خمینی (ره) مراغه گفت: همزمان با این ایام در راستای ارج نهادن به کمک های مادی و معنوی همشهریان 300 نفر از خیران این شهرستان که از خانواده ها و دانش آموزان بی بضاعت در طول یک سال اخیر حمایت کرده بودند نیز تجلیل شد.
هاشمیان افزود: هم اکنون دو هزار دانش آموز و دانشجوی بی بضاعت زیرپوشش حمایتی کمیته امداد این شهرستان بوده و حمایت های مادی و معنوی خیران این شهرستان نقش مهمی در تامین بخش مهمی از نیازهای تحصیلی این قشر آینده ساز دارد.
شهرستان مراغه با حدود 250 هزار نفر جمعیت در 127 کیلومتری جنوب تبریز، مرکز آذربایجان شرقی واقع است؛ دراین شهرستان 13 هزار نفر در قالب 6 هزار و 200 خانوار زیر پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) قرار دارند.



تاريخ : چهار شنبه 31 شهريور 1395برچسب:, | 9:23 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مسابقات قایقرانی کانوپولوی کاپ آزاد قهرمانی کشور که با حضور 10 تیم منتخب روز گذشته در پیست کانوپولوی پارک یادگاران مراغه آغاز شده بود، با برتری اراک به پایان رسید.

 

منطقه آذربایجان‌شرقی، به نقل از روابط عمومی اداره کل ورزش و جوانان استان، سرپرست مسابقات کانوپولوی کاپ آزاد کشور گفت: این مسابقات با حضور تیم هایی از اراک، گیلان، قزوین، زنجان، البرز، نوشهر، تبریز، مراغه و 2 تیم از کرمانشاه در این شهرستان برگزار شد و تیم های البرز و کرمانشاه نیز به ترتیب دوم و سوم شدند.

فرهاد آقایی افزود: این مسابقات با هدف حفظ آمادگی تیم های کانوپولوی کشور و شناسایی ظرفیت های ورزشکاران این رشته جهت عضویت در تیم ملی کشور و اعزام به مسابقات آسیایی مالزی در آبان سال جاری، برگزار شد.

وی افزود: پیست قایقرانی پارک یادگاران مراغه که مطابق با استانداردهای بین المللی است، ضمن توجه به ظرفیت های رودخانه صوفی چای در این شهرستان احداث شده و تاکنون میزبان چهار دوره از رقابت های کانوپولوی کشوری و اردوی آماده سازی تیم ملی جهت اعزام به رقابت های جهانی فرانسه و آسیایی هنگ کنگ و هند بوده است.

وی با اشاره به ثبت تورنمنت صوفی چای مراغه در تقویم جهانی قایقرانی افزود: پیست آب های خروشان این پارک نیز پیش از این برای برگزاری اردوهای تیم ملی جهت اعزام به رقابت های جهانی و برگزاری دور ه های مربیگیری بین المللی مورد استفاده قرار گرفته است.



تاريخ : چهار شنبه 31 شهريور 1395برچسب:, | 9:19 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
مسابقات وزنه برداری قهرمانی نوجوانان کشور
مسابقات وزنه برداری قهرمانی نوجوانان کشور در رده سنی 16 و 17سال، با حضور 145 وزنه بردار از 28 استان کشور در شهرستان مراغه برگزار می شود.

رقابتهای وزنه برداری قهرمانی نوجوانان کشور (رده سنی16 و17 سال) به مناسبت هفته دفاع مقدس و یادواره شهید اسماعیل اعلمی با حضور 213 شرکت کننده (وزنه بردار، مربی و سرپرست) در قالب 28 استان طی 4 روز(20 لغایت 24 شهریور) در مجموعه ورزشی تختی شهرستان مراغه برگزار می شود.

گفتنی است، فقط 9 استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، اصفهان، تهران، خوزستان، کردستان، فارس و مازندران با ترکیب کامل (8 وزنه بردار ) در مسابقات حاضر می شوند. استان های کرمان و کرمانشاه با 7 وزنه بردار و تیم های البرز، ایلام و زنجان با 6 شرکت کننده تعداد بالای وزنه بردار را در مراغه خواهند داشت.



تاريخ : پنج شنبه 18 شهريور 1395برچسب:, | 12:57 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه مراغه:

شیوه زندگانی ائمه معصومین الگوی همیشگی برای خانواده اسلامی در عصر حاضر است

خبرگزاری فارس: شیوه زندگانی ائمه معصومین الگوی همیشگی برای خانواده اسلامی در عصر حاضر است

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه مراغه گفت‌: شیوه زندگانی ائمه معصومین الگوی همیشگی برای خانواده‌های اسلامی در عصر حاضر است.

 حجت‌الاسلام اباصلت فیضی‌زاده در جمع خواهران بسیجی در مسجد خاتم‌الانبیاء(ص) مراغه افزود‌: خانواده حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) نمونه‌ای بارز و شاخص برای خانواده‌ها و نسل‌های آینده در جامعه اسلامی است.

وی اظهار کرد‌: با توجه به نقشه‌های صهیونیسم و استکبار جهانی برای ضربه زدن به بنیان خانواده‌ها‌، ترویج سبک زندگی اسلامی و قرآنی در کنار ازدواج آسان‌، سد محکمی در برابر این توطئه‌های نرم دشمنان است.

مسؤول نمایندگی ولی فقیه در سپاه مراغه با تاکید بر لزوم ریشه‌یابی در زمینه آسیب‌های اجتماعی در درون خانواده‌ها گفت‌: عدم شناخت مناسب ویژگی‌های مشترک و نیز تفاوت‌های فرهنگی و رفتاری و نیز گسترش روزافزون شبکه‌های اجتماعی‌، زمینه‌ساز بروز مشکلات اجتماعی در اساسی‌ترین رکن زندگی مشترک در جامعه کنونی است.

فیضی‌زاده اضافه کرد‌: محیط شبکه‌های اجتماعی با توجه به رشد قارچ‌گونه آنها‌ و ماهیت آسیب‌پذیر و اتاق‌های خلوت‌گونه آن‌، فضایی به مراتب خطرناک‌تر از سایر رسانه‌های گروهی به ویژه ماهواره دارد.

وی ادامه داد‌: مسخ فرهنگی و ترویج خرافه‌گرایی‌، فرهنگ و سبک زندگی منحط غربی و غیر اخلاقی در فضای مجازی به ویژه نرم‌افزار پیام‌رسانی مانند تلگرام با بیش از 25 میلیون نفر مخاطب‌، زمینه مساعدی را برای ضربه زدن به فرهنگ و هنجارهای اصیل اسلامی ایجاد می‌کند لیکن هوشیاری در این خصوص ضروری است.

این کارشناس فرهنگی و اجتماعی خاطرنشان کرد‌: ایجاد تزلزل در بین ارکان خانواده به عنوان مقدس‌ترین نهاد اجتماع‌، عفت‌زدایی در بین زنان و غیرت‌زدایی در بین مردان از اهداف شوم محتواهای غیر اخلاقی و غیر فرهنگی موجود و ترویج شده توسط نظام سلطه در فضاهای مجازی است.

فیضی‌زاده تصریح کرد‌: نگرش اسلام نسبت به خانواده‌، نگرشی سازنده‌، مبتنی بر اخلاق و احترام متقابل و در نتیجه تربیت نسلی متعهد‌، اجتماعی و خدوم نسبت به جامعه‌ای است که در آن زندگی می‌کند.



تاريخ : پنج شنبه 18 شهريور 1395برچسب:, | 12:56 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

شب فرهنگی یدالله صمدی در زادگاهش، مراغه برگزار می شود/ حضور ثریا قاسمی و فرهاد قائمیان

مراغه – ایرنا - رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه گفت: شب فرهنگی یدالله صمدی، کارگردان برجسته سینمای ایران در آستانه روز سینما/21 شهریور/ به همت جمعی از علاقه مندان فرهنگ و هنر در زادگاهش، مراغه برگزار می شود.

 

احمد دادرس فیاض  افزود: مراغه در طول تاریخ، شاهد طلوع ستارگان پرفروغی در آسمان فرهنگ و هنر ایران زمین از جمله خواجه نصیر، اوحدی مراغه ای، عبدالقادر، استاد کریمی و استاد یدالله صمدی است که چون نگینی بر تارک تاریخ تمدن ایران می درخشند.
وی گفت: یدالله صمدی، دارنده نشان درجه یک هنری از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که در سال 1331 شمسی در مراغه چشم به جهان گشود و تا کنون کارگردانی 16 فیلم سینمایی و سریال تلویزیونی را در کارنامه هنری خود به ثبت رسانده است.
وی با اشاره به برگزاری موفق شب های فرهنگی مراغه که به ابتکار و تلاش یاسر عطار موسوی، از اهالی فرهنگ و هنر این شهرستان برگزار می شود، گفت: نقش هنرمندان در تولید برنامه های تاثیر گذار فرهنگی و هنری بسیار مهم و اساسی است و ما از برگزاری چنین برنامه هایی که توسط خود هنرمندان و به شکل تخصصی برگزار می شود، استقبال می کنیم.
یاسر عطار موسوی، دبیر سلسله برنامه شب های فرهنگی، هنری مراغه نیز گفت: شب های مراغه نهادی غیرانتفاعی است که به همت چند تن از دوستداران حوزه فرهنگ کشور اداره می شود و می کوشد با معرفی و بازنمایی مفاخر فرهنگ و هنر ایران، در نهاد جوانان بذر آگاهی و همت بکارد و چهارمین شب به پاسداشت مقام هنری یدالله صمدی فیلمساز برجسته مراغی اختصاص دارد.
وی ادامه داد: این برنامه که با حضور مدیران فرهنگی آذربایجان شرقی، مراغه و نیز برخی از اساتید برجسته سینما و هنرمندان تئاتر برگزار می شود، ضمن معرفی و گرامیداشت این فیلمساز مراغه ای با پیام زیست محیطی 'بحران آب را جدی بگیریم' همراه خواهد بود.
دبیر برنامه شب های فرهنگی با اشاره به اینکه هر برنامه فرهنگی می کوشد تا بتواند باری از دوش مشکلات جهان معاصر بردارد توضیح داد: تغییر الگوی مصرف آب نیز نیازمند راه کارهای اساسی فرهنگی است و امید می رود این برنامه نیز در انجام رسالت خود موفق باشد.
وی همچنین از تهیه کلیپ 15 دقیقه ای، توسط سیامک جاوید خبر داد و گفت: این کلیپ روایت صمیمی از دقایق حیات ظاهری یدالله صمدی، واگوکننده امیدها، رنج ها و تلاش های انسانی برای اعتلای فرهنگ و هنر کشور است.
به گفته وی بنیاد عبدالقادر مراغی در شهرستان مراغه حامی و پشتیبان این برنامه فرهنگی و هنری است.
به گزارش ایرنا، شب فرهنگی یدالله صمدی در ساعت 18 روز شنبه 20 شهریور سال جاری با حضور هنرمندان دیگری چون ثریا قاسمی و فرهاد قائمیان در تالار عبدالقادر مجتمع فرهنگی هنری مراغه و به همت جمعی از علاقمندان فرهنگ و هنر و با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی و انجمن سینمای جوانان ایران دفتر مراغه برگزار می شود.



تاريخ : چهار شنبه 17 شهريور 1395برچسب:, | 13:9 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

تدبیردولت برای پیوند گردشگران مراغه به کندوان/

گره توسعه گردشگری مراغه با احیاء باغ راه شمال گشوده می شود

مراغه - ایرنا- رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مراغه به ظرفیت های بی بدیل گردشگری این شهرستان اشاره کرد و گفت: گره توسعه گردشگری مراغه به عنوان یکی از هسته های کلیدی سند تدبیر و توسعه این شهرستان با احیاء باغ راه شمال گشوده می شود.

 

یعقوب طالبی  افزود: احیای 'باغ راه' شمال مراغه در اولویت تصمیم گیری های گردشگری شهرستان قرار گرفته و تحقق آن تحولی عظیم در مسیر توسعه گردشگری این شهرستان است.
وی سند تدبیر و توسعه شهرستان را سندی بالا دست عنوان کرد و گفت: محورهای توسعه همه جانبه گردشگری شهرستان در هسته کلیدی گردشگری این سند مورد مطالعه علمی قرار گرفته است.
طالبی در خصوص محورها و فعالیت های هسته گردشگری عنوان کرد: این هسته گردشگری که بر مبنای تحلیل سوات /sowt/ تهیه شده با در نظر گرفتن نقاظ ضعف و قوت شهرستان در عرصه توسعه گردشگری دو قطب طبیعت گردی و هنرگردی را اساس توسعه گردشگری معرفی کرده است.
وی افزود: در بخش طبیعت گردی که بر اساس پتانسیل های غیرقابل انکار طبیعی مراغه تدوین شده، احیاء باغ راه شمال به عنوان اولین فعالیت و نخستین طرح تعریف شده است که نشان از اهمیت این باغ راه دارد.
وی گفت: مسیر گردشگری شهرستان در کرانه صافی رود به سمت شمال، مسیر هدف گردشگریست و با وجود محدودیت های جاده ای و امکانات زیرساختی، همه روزه با ازدحام و تراکم بسیار بالای گردشگران مواجه است.
وی افزود: با توجه به بن بست بودن ادامه مسیر در منطقه 'یای شهری'، بازگشت گردشگران ترافیک بسیار شدیدی را ایجاد کرده و از طرف دیگر دسترسی دیگر شهرستان های استان به این منطقه بکر و جذاب را محدود می کند.
وی با اشاره به اتصال این باغ راه به روستای شگفت انگیز کندوان گفت: این روستا که مسیر جهانی شدن را می پیماید با وجود انبوه گردشگران از اقصی نقاط جهان راه به جایی ندارد و گردشگران مجبور به بازگشت از مسیر آمده هستند.
وی افزود: ایجاد این باغ راه جوابگوی 2 بن بست در مسیرهای بی نظیر گردشگری آذربایجان شرقی است و در صورت تحقق مسیر گردشگری بی نظیری در این استان ایجاد می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان ویژه مراغه به دغدغه های این اداره برای تخریب نشدن باغ های منطقه اشاره کرد و گفت: طبیعت منطقه قبل از طراحی و برنامه ریزی به طور کامل مورد مطالعه قرار گرفته و مسیر سبز و دل انگیز کرانه صافی رود در 'یای شهری' به اتمام رسیده است.
طالبی افزود: هیچ گونه طبیعت سبز و باغ گونه ای در حد فاصل 'یای شهری' تا 'ارشد چمن' اسکو که مسیر هدف برای احیاء باغ راه شمال است، وجود ندارد.
وی گفت: در این مسیر گشایی حتی یک اصله درخت هم از بین نخواهد رفت زیرا رسالت اصلی طرح، نمایش طبیعت سبز و بکر منطقه است.
وی ضمن تقدیر از حمایت های مدیران شهرستان و به ویژه فرماندار مراغه ابراز امیدواری کرد تا با اجرایی شدن هر چه سریعتر این طرح، هسته کلیدی گردشگری در سند تدبیر و توسعه شهرستان به عنوان دست آوردی از دولت تدبیر و امید به نتیجه مطلوب برسد.
باغ شهر مراغه در دره ای سبز در دامنه های جنوبی سهند در 127 کیلومتری جنوب تبریز قرار دارد؛ این شهر گردشگرپذیر علاوه بر باغ های درهم تنیده و پرثمر، دارای دو میلیون و 100 هزار متر مربع فضای سبز بوده و سرانه فضای سبز عمومی این شهر در زمان حاضر 12.80 مترمربع است.



تاريخ : یک شنبه 14 شهريور 1395برچسب:, | 16:34 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

ویزیت رایگان چهار هزار نفر از روستاییان مناطق محروم مراغه

مراغه – ایرنا - مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه های مراغه گفت: چهار هزار نفر از روستاییان مناطق محروم این شهرستان طی سال جاری توسط گروه های جهادی به صورت رایگان ویزیت شدند.

 

سرهنگ دوم محمدرضا خاکی افزود: این تعداد ویزیت رایگان در قالب 12 دوره از اردوهای جهادی در روستاهای محروم بخش های مرکزی و سراجو با همکاری بسیج جامعه پزشکی این شهرستان انجام شده است.
وی گفت: گروه های جهادی این طرح متشکل از پزشک، پرستار، بهیار و دانشجویان بسیجی خدمات تشخیصی، درمانی، دندانپزشکی، تجویز دارو و معرفی به مراکز درمانی را انجام داده اند.
خاکی با اشاره به اینکه اجرای طرح های جهادی در حوزه های عملیاتی و عمرانی نیز برگزار می شود، اضافه کرد: برگزاری اردوی جهادی برداشت نخود در روستای اوزبک و ساخت خانه محروم در روستای آغجه کهل این شهرستان از جمله این طرح هاست.
وی خاطر نشان کرد: یک واحد خانه محروم در روستای آغجه کهل به عنوان یکی از طرح های جهادی با همکاری دانشجویان بسیجی این شهرستان در حال احداث است.
به گفته وی برای احداث این واحد مسکونی با زیربنای 50 مترمربع کمیته امداد امام خمینی (ره) شهرستان حدود 200 میلیون ریال اعتبار مشارکتی تخصیص داده و این طرح طی 20 روز عملیات اجرایی از 40 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است.
وی ادامه داد: حضور دانشجویان بسیجی دانشگاه ها در طرح های جهادی ساخت خانه محروم، برداشت محصول، خدمات بهداشتی و درمانی به روستاییان مناطق محروم داوطلبانه است.
خاکی اضافه کرد: بیش از 100 دانشجوی بسیجی دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی مراغه در اردوهای جهادی بسیج دانشجویی مشارکت و همکاری دارند.
وی یادآور شد: اردوهای جهادی مراغه در زمینه ارائه خدمات بهداشتی و درمانی و برداشت محصولات زراعی و باغی تا پایان امسال ادامه دارد.



تاريخ : یک شنبه 14 شهريور 1395برچسب:, | 16:33 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

تیم ملی بزرگسالان سپک تاکرای کشور در مراغه اردو زد

مراغه - ایرنا - سرپرست دومین اردوی تیم ملی بزرگسالان سپک تاکرای کشور گفت: اردوی این تیم به مدت 10 روز از 14 تا 23 شهریور ماه در مراغه برگزار می شود تا اعضای تیم خود را برای حضور در رقابت های جهانی 2016 میلادی تایلند (26 مهر 1395) آماده کنند.

 

غلامرضا عبدی افزود: در این اردو 17 ورزشکار، سه مربی و کمک مربی در سالن حجاب مراغه به تمرین می پردازند و کادر اجرایی تیم بازیکنان را در تمرین های فیزیولوژیکی و استقامتی، تمرین با توپ و شرایط نزدیک با مسابقات آموزش می دهند.
وی که کمک مربی تیم ملی بزرگسالان سپک تاکرای کشور و رئیس کمیته سپک تاکرای آذربایجان شرقی است، افزود: کیارش آزاد از تهران، ناصر پتق از گلستان، وحید احمدی از البرز، فرشاد کایکانی و علی عزیز آبادی از مرکزی، وحید ملکی، حسین مشکبار و مرتضی مقدم از زنجان، پدارم خداداده، مهرداد جعفری و محمد صفای مجد از کرمانشاه، سامان جهان تیغ از سیستان وبلوچستان، امیرخانی از گیلان و رامین درزی رادمندی از قزوین بازیکنان حاضر در این اردو هستند.
عبدی ادامه داد: سومین اردوی تیم ملی بزرگسالان کشور برای حضور در رقابت های جهانی 2016میلادی تایلند پس از مراغه در آکادمی المپیک تهران برگزار می شود و نخستین اردوی این تیم نیز مرداد سال جاری در استان گیلان انجام شد.
رضا رستمی از کرمانشاه و پیام شیرعلی از استان گیلان به عنوان سرمربی و غلامرضا عبدی از مراغه آذربایجان شرقی به عنوان کمک مربی این تیم، اعضای کادر اجرائی را تشکیل می دهند.
شهرستان مراغه با 250 هزار نفر جمعیت در 147 کیلومتری جنوب تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است؛ سپک تاکرا در مراغه از جایگاه ویژه ای برخوردار بوده و ورزشکاران این رشته ورزشی در این شهرستان در سال 1393 شمسی به مقام نائب قهرمانی کشور رسیدند.
سپک تاکرا ورزشی شبیه والیبال است که به‌ جای دست از پا برای گذراندن توپ از تور استفاده می‌شود. این بازی از ورزش‌های بومی جنوب شرق آسیا است و در تایلند، مالزی، لائوس و اندونزی محبوبیت دارد.



تاريخ : یک شنبه 14 شهريور 1395برچسب:, | 16:32 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه در مراغه

خبرگزاری فارس: آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه در مراغه

سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه از امروز در مراغه آغاز شد.

 حجت‌الاسلام و المسلمین محمدتقی پورمحمدی عصر امروز در مراسم آغاز سال تحصیلی جدید حوزه‌های علمیه در مراغه اظهار داشت: از امروز تحصیل 90 طلبه جدیدالورد در مدارس علوم دینی مراغه آغاز شد.

وی تعداد طلاب حوزه‌های علمیه مراغه را حدود 350 نفر اعلام کرد و افزود: این طلاب در چهار مدرسه علوم دینی برادران و یک مدرسه علوم دینی خواهران تحصیل می‌کنند.

پورمحمدی گفت: با افزایش امکانات و ظرفیت حوزه‌های علمیه مراغه پایه‌های مدارس علوم دینی و حوزه‌ها تا پایه دهم افزایش یافته است.

وی از راه‌اندازی مدرسه جدید علوم دینی امام سجاد(ع) در مسجد تاریخی شیخ‌بابا خبر داد و افزود‌: این مسجد از چند صد سال پیش مدرسه علوم دینی بوده که بعد از سال‌ها دوباره احیا شده است.



تاريخ : یک شنبه 14 شهريور 1395برچسب:, | 16:31 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور از بازسازی فضای موزه‌ای رصدخانه تاریخی مراغه خبر داد.

محمدحسن طالبیان عصر امروز در بازدید از رصدخانه تاریخی مراغه با بیان اینکه رصدخانه تاریخی مراغه آغازگر ساخت رصد خانه‌های تاریخی در سمرقند، چین و اروپا  بوده است، اظهار داشت: افزایش خدمات رفاهی و توسعه فضای نمایشگاهی این اثر تاریخی به زودی آغاز می‌شود.

وی افزود: براساس جلسه‌ای که در استان آذربایجان شرقی تشکیل شده طرح بازسازی این اثر تاریخی با مشارکت شهرداری مراغه و سازمان میراث فرهنگی صورت می‌گیرد.

طالبیان از تدوین برنامه دقیق برای معرفی رصدخانه 800 ساله مراغه خبر داد و افزود: به منظور راهنمایی گردشگران امکانات معرفی بخش های مختلف این اثر افزایش می‌یابد.

معاون سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور، در ادامه خدمات رفاهی برای گردشگران را ناکافی دانست و افزود: راه دسترسی، طرح آبرسانی و فضاسازی محوطه سایت از اولویت‌های بازسازی این اثر ارزشمند تاریخی خواهد بود.

گزارش فارس حاکی است، رصد خانه تاریخی مراغه 800 سال پیش به همت خواجه نصیرالدین طوسی بر بالای تپه‌ای ساخته شده و در زمان رونق بزرگترین مرکز علمی جهان بود.

نوروز امسال حدود 30 هزارگردشگراز این بنای علمی وتاریخی دیدن کردند که  دومین مکان پربازدید در آذربایجان‌شرقی است.

نبود امکانات رفاهی برای گردشگران، نبود رهنمای مسافران و ساماندهی نشدن محوطه رصدخانه از مشکلات این اثر تاریخی است.

سال های گذشته برای احیای این اثر تاریخی طرح‌ها و اعتبارهای زیادی از جمله، اجرای پوشش، نصب پلانتاریوم، خواناسازی و ایجاد امکانات رفاهی تصویب و عملیات اجرایی آن آغاز شده ولی همگی نیمه تمام رها شده است.

رصد خانه تاریخی مراغه، با شهرت جهانی این روزها بیشتر از هر زمانی نیازمند حمایت مسئولان منطقه‌ای و کشوری است.

در نیمه دوم قرن هفتم هجری قمری مراغه به عنوان پایتخت ایلخانان بزرگ‌ترین قلمرو تاریخ اسلام شکل گرفت و خواجه نصیرالدین طوسی با استفاده از قدرت نفوذ خود در بین درباریان و مقبولیت هلاکو خان تاسیس رصدخانه را آغاز و توانست این مرکز علمی جهان اسلام را در کنار رصد ستارگان تاسیس کند.

بنای رصـدخانه 15 سال به طول انجامیده و در این مدت به دستور هلاکو، کتاب‌ها و اسباب و آلات علمی و نجومی بسیاری در آن جمع شده است.

اهمیت رصدخانه مراغه نه تنها به دلیل اهمیت تاریخی بلکه به خاطر علم و دانشی است که در آن گردهم آمده بود و سال ها بر جهان تاثیر گذاشت چنان که این رصدخانه کتابخانه ای با 400 هزار جلد کتاب خطی و ابزارهای اخترشناسی از جمله ذات‌الربع دیواری به شعاع 430 سانتیمتر، کره‌های ذات الحلق، حلقه انقلابی، حلقه اعتدالی و حلقه سموت، زیج ایلخانی که شهرت جهانی دارد و بسیاری آثار و اشیای دیگر را شامل می شده است.



تاريخ : شنبه 13 شهريور 1395برچسب:, | 12:52 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

برگزاری جشنواره غذای سالم با طعم کمک به کودکان سرطانی در مراغه

مراغه – ایرنا – دست پخت کدبانوهای مراغه و طعم دلپذیرغذاهای سنتی درهشتمین جشنواره غذای سالم این شهرستان عرضه شد تا درآمد حاصل از این جشنواره به کودکان سرطانی مراغه اهدا شود.

 

http://img8.irna.ir/1395/13950612/82214487/82214487-70987447.jpg

 

مسئول کانون فرهنگی و تربیتی شهید متذکر مراغه روز جمعه در حاشیه برگزاری این جشنواره به خبرنگار ایرنا گفت: این کانون در شش سال گذشته اقدام به آموزش و برگزاری هشت جشنواره برای هدایت دانش آموزان و کودکان به سمت تغذیه سالم کرده است.
فرامز جهانگیری افزود: در این جشنواره 38 آشپز این شهرستان بیش از 70 غذای سنتی و خانگی خود را عرضه کردند و شرکت کنندگان نیز به بهانه چشیدن طعم های مختلف این غذاها حدود 20 میلیون ریال برای تامین هزینه درمان سه دانش اموز سرطانی شهرستان کمک کردند.
وی اضافه کرد: انواع کیک، آش رشته، سالاد فصل، پیراشکی، خاگینه، باقلوا، سالاد الویه، رولت گوشت، سمبوسه، ماکارونی، فلافل و ساندویچ خانگی، دسر ژله ای، حلوا و انواع نوشیدنی های میوه ای غذاهای عرضه شده در این جشنواره است.
جهانگیری گفت: این جشنواره به بهانه ارتقای بهداشت و تغدیه سالم، تبادل تجربه ها و اطلاعات تغدیه ای و تقویت روحیه نشاط و شادی در بین خانوده ها برگزار شد.
وی یاد آور شد: برگزاری جشنواره از سه سال گذشته در کنار تغذیه سالم به سمت حس نوع دوستی سوق پیدا کرد و در سال گذشته مردم حدود 16 میلیون ریال از بابت خرید غذاهای 18 شرکت کننده به کودکان بی بضاعت و بیمار سرطانی این شهرستان کمک کردند.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه نیز در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: تغذیه نقشی مهم در سلامتی انسان داشته و افزایش بسیاری از بیماری های غیرواگیر نظیر دیابت، فشار خون، گوارش و سرطان ها نقش مستقیمی با نوع تغذیه دارد.
احمد مجتهدی افزود: غذاهایی که در آنها نمک، شکر و چربی به صورت بالا استفاده می شود، عمده علت شایع بروز بیماری های غیر واگیر در جامعه است و امروزه با توجه به بروز زندگی ماشینی افرودنی های رنگی و نگهدارنده و کم تحرکی نیز تاثیر دوچندانی در این مساله دارد.
وی با اشاره به اینکه غذاهای سنتی ایرانی منبع غنی از ویتامین ها و پروتئین های مورد نیاز سلامت انسان است، اضافه کرد: برگزاری جشنواره هایی با عنوان غذای سالم و سنتی می تواند تاثیر مستقیمی در آشنائی مردم از روش های پخت، نگهداری و تهیه انواع غذاهای سنتی داشته باشد.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی، خدمات درمانی و بهداشتی مراغه افزود: این دانشکده طبق سیاست های نظام سلامت تفاهم نامه هایی با سازمان هایی چون صنعت، معدن و تجارت، آموزش و پروش، فرمانداری، استاندارد، جهاد کشاورزی و کارخانه های تولید کالاهای اساسی منعقد کرده است.
مجتهدی افزود: این تفاهم نامه ها با هدف آموزش و ارائه راهکارهای لازم در خصوص سوق دادن مردم به سمت استفاده از غذاهای سنتی منعقد شده و در آن ها به افزایش سرانه مصرف میوه و سبزیجات، گوشت ماهی، مصرف فرآورده های لبنی تاکید شده است.
معاون بهداشتی دانشکده علوم پزشکی مراغه ادامه داد: این دانشکده هم اکنون به دنبال تاسیس آزمایشگاهی برای تشخیص میزان ارگانیک و سالم بودن محصولات غذائی و کشاورزی است.
مجتهدی افزود: همچنین طبق اعلام جهاد کشاورزی شهرستان میزان استفاده از کودهای شیمیائی و انوع سموم توسط کشاورزان شهرستان در سطح استاندارد قرار داشته و این مساله نویدی برای ارتقای سلامت جامعه با تغذیه سالم است.



تاريخ : شنبه 13 شهريور 1395برچسب:, | 12:51 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

امام جمعه مراغه

روسیاهی عربستان در دل مسلمانان باقی می ماند

مراغه - ایرنا - امام جمعه مراغه با اشاره به فرارسیدن سالروز شهادت زائران خانه خدا در 18 شهریور 1366 شمسی توسط ماموران رژیم آل سعود گفت: روسیاهی عربستان از اتفاق های حج همانند زخمی تازه در دل مسلمانان باقی می ماند.

 

 

آیت الله محمدتقی پورمحمدی در خطبه های نمازجمعه این شهرستان افزود: این حادثه از اذهان مسلمانان پاک نشده بود که حادثه منای سال گذشته روی داد و بیش از چهار هزار مسلمانان جان خود را به واسطه بی توجهی این رژیم از دست دادند که 467 نفر از این تعداد ایرانی بودند.
وی با اشاره به اینکه مردم مسلمان جهان این حادثه ها را هیچ وقت فراموش نمی کنند، افزود: رژیم آل سعود پس از حادثه منا به جای عذرخواهی و پرداخت غرامت از حضور زائران ایران و یمن در حج جلوگیری کرد و ناراحتی مضاعف مسلمانان را به بار آورد.
وی اظهار کرد: با توجه به تبلیغات گسترده رژیم آل سعود علیه مذهب شیعه، حضور شیعیان در حج از ضرورت های حفاظت از آرمان های اسلامی و ائمه اطهار (ع) است.
امام جمعه مراغه در ادامه لشکرکشی ترکیه به خاک سوریه را اقدام مخالف با قوانین بین المللی دانست و گفت: لشکرکشی به کشوری بدون اجازه دولت قانونی و به هر بهانه ای، اعلان جنگ است.
نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری افزود: سیاست مداران ترکیه از طرفی وارد همکاری با برخی از کشورها برای حل بحران سوریه می شوند و از طرف دیگر به صورت مستقیم در امور آن کشور دخالت می کنند.
آیت الله پورمحمدی افزود: با وجود اینکه بسیاری از کشورها نسبت به این اقدام ترکیه واکنش نشان دادند اما همچنان این نیروها در سوریه مستقر هستند.
وی گفت: اعزام نیروهای نظامی ترکیه به بهانه مبارزه با ترویست به خاک سوریه واکنش کشورهای مختلفی از جمله روسیه، ایران، سوریه و آمریکا را در پی داشته است.
امام جمعه مراغه با تبریک سالروز ازدواج امام علی (ع) و حضرت فاطمه (س) / اول ذی الحجه/ گفت: امروزه زیاده خواهی جوانان و تجمل گرائی خانواده ها سدی در برابر ازدواج جوانان و گسترش فرهنگ ساده زیستی است.
آیت الله پورمحمدی اظهار کرد: ازدواج پیوندی مبارک در اسلام بوده و افزایش سن ازدواج در بین جوانان زنگ هشداری برای خانواده ها است.
وی افزود: الگوبرداری از سبک زندگی اسلامی مهمترین نیاز برای تحقق این فرهنگ است و با تکیه بر این سبک می توان جامعه ای شاد و بدون آسیب های اجتماعی داشت.



تاريخ : شنبه 13 شهريور 1395برچسب:, | 12:50 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

خبرگزاری میزان- نشست قضایی دادگستری شهرستان مراغه با حضور رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان آذربایجان شرقی در سالن کنفرانس دادگستری مراغه برگزار شد.
 

نشست قضایی دادگستری شهرستان مراغه با حضور رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان آذربایجان شرقی در سالن کنفرانس دادگستری مراغه برگزار شد.

در ابتدای این نشست، اسماعیل خیرالهی رئیس دادگستری شهرستان مراغه با تشریح عملکرد مجموعه دادگستری از حضور رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری استان در نشست قضایی این شهرستان تشکر نموده و خیرمقدم گفت.

محسن هاشم زاده نیز با تقدیر از قضات شهرستان مراغه به بیان نکات قضایی و حفاظتی پرداخت.



تاريخ : شنبه 13 شهريور 1395برچسب:, | 12:49 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

تند باد در مراغه برق قسمتی از شهر را قطع و تردد را مختل کرد

مراغه – ایرنا – وزش باد شدید که از صبح روز جاری/پنج شنبه/ در مراغه آغاز شده بود، به شکسته شدن یک اصله درخت افرا در مقابل سینما ارشاد این شهرستان منجر شد که قطع شدن برق قسمتی از شهر و اختلال در تردد خودروها را به دنبال داشت .

 
http://img8.irna.ir/1395/13950611/82213777/82213777-70986268.jpg
 
http://img8.irna.ir/1395/13950611/82213777/82213777-70986267.jpg
 
http://img8.irna.ir/1395/13950611/82213777/82213777-70986266.jpg

 

 

 

مدیر فضای سبز شهرداری مراغه عصر روز پنج شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به قطع شدن سیم برق و خسارت جزیی یک دستگاه نیسان در اثر شکسته شدن این درخت افرا ، افزود: حوالی ساعت 15:30 دقیقه در اثر وزش باد شدید این درخت قطور شکست و بی درنگ عوامل شهرداری و سایر دستگاه های اجرایی در محل حضور یافتند.
وی با اشاره به اینکه در برخی دیگر از مناطق شهر مراغه نیز شکسته شدن شاخ و برگ درختان موجب قطعی برق شده است، گفت: با حضور به موقع عوامل امدادی و خدماتی، تردد در مرکز شهر از حوالی ساعت 17:30 به حالت عادی برگشت.
وی افزود: شکسته شدن شاخ و برگ درختان در برخی از مواقع در سال جاری اتفاق افتاده اما این نخستین درختی است که طی امسال بر اثر حوادث غیرمترقبه در مراغه شکسته شده است.
رئیس اداره توزیع برق مراغه نیز از اتصال دوباره برق این منطقه در حوالی ساعت 19:45 خبر داد و گفت: شکسته شدن این درخت سیم های برق را از میدان طلوع فجر تا پاساژ اوحدی این شهر قطع کرد.
بهزاد اسدی افزود: قطعی شبکه برق در برخی دیگر از مناطق شهرستان از جمله خیابان فلسطین، خیابان مهدیه، روستای ورجوی و روستای علویان وجود دارد و عوامل این شرکت در تلاش هستند تا امشب جریان برق را به صورت مجدد وصل کنند.
مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی نیز در تماس تلفنی با خبرنگار ایرنا در مراغه گفت: نخستین تماس شهروندان با تلفن 121 مبنی بر قطعی برق، مسئولان شرکت توزیع برق را به صورت اتوماتیک در جریان قطعی یا اتصال مجدد قرار می دهد.
یوسف سرافراز افزود: در نخستین گام مدیر برق شهرستان از قطعی مطلع می شود و در صورت تداوم به ترتیب معاون بهره برداری و مدیرعامل شرکت توزیع برق استان در جریان قرار می گیرد.
وی که به واسطه قطعی طولانی برق در مراغه در جریان امر قرار گرفته بود، گفت: شهروندان هرگونه قطعی برق را از طریق تلفن 121 اطلاع دهند تا موضوع در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.
رئیس اداره هواشناسی فرودگاهی مراغه نیز سرعت دقیق باد در ساعت 15:30 را حدود 68.4 کیلومتر بر ساعت عنوان کرد و گفت: در سال جاری سابقه وزش باد تا حدود 80 کیلومتر در ساعت نیز وجود داشته است.



تاريخ : شنبه 13 شهريور 1395برچسب:, | 12:46 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

بدینوسیله به اطلاع کلیه خوانندگان و دوستان عزیز

( ضمن تقدیر از همراهی 4 ساله شما در این وبلاگ

و 6 ساله در وبلاگ های قبلی بنده حقیر)

می رساند علی رغم میل باطنی اما به دلیل مشکلات ذهنی و شخصی

در ادامه کار این مجموعه ی سیاسی و مذهبی

 مدیریت و مسئولیت کلی مطالب و پست ها

از امروز 11 شهریور 1395 به یکی از همشهریان عزیز واگذار گردید

امید است همچنان در کنار این مجموعه

با مطالب و نظرات بی نظیر خود

یاری رسان دوستان ما نیز باشید.

 

ضمنا از همه ی دوستانی که

موجبات رنجش ایشان را فراهم آوردیم

عذرخواهی کرده و با قاطعیت تمام اعلام میداریم:

 

اگر رک و پوست کنده و بدون سانسور مطالب را پست کردیم

اگر حرف دل مردم را بی پرده با شما درمیان گذاشتیم

اگر چیزی گفتیم که ناخواسته آزارتان داده است

 

خداوند منان را شاهد میگیریم

 

هدفی غیر از تعالی کشور عزیز اسلامی

وسپس شهر عزیزمان مراغه ی دوست داشتنی

نداشتیم و امید ما پیروزی مردم در تمامی صحنه هاست

 

و اما آنان که در طول این مدت

به عناوین مختلف توهین کردند

فحش دادند ، شکایت کردند و .....

و سعی در توقف نشر حقایق کردند و حقیقتا آزار دادند

حلالشان کردیم و امیدواریم بجای این امراض خود را اصلاح کنند

 

 

 

زندگی صحنه ی یکتای هنرمندی ماست

هرکسی نغمه ی خود خواند و از صحنه رود

 

صحنه پیوسته بجاست

خرم آن نغمه که مردم بسپارند به یاد

 

توصیه ی بنده حقیر به خوانندگان تارک الصلاه:

 

نماز حقیقتا موجبات اصلاح امت را فراهم می آورد 

اگر بدانیم از کجا آمده ایم و به کجا می رویم

نماز از لحاظ علمی هم اثبات شده می باشد

که انرژی های منفی را از انسان دور می سازد

 

بی تفاوت به مسائل اطراف نباشیم

 ضمنا هیچ احدی

برای ما نماد دین نیست

که برای نماز نخواندن آنها را بهانه کرده اید

 

دین ما

 

دین پاکی هاست

 

 

( کلام آخر ، خدا را خیلی ها در نماز فراموش کرده اند )

در پناه حق

11 شهریور 1395

امیدآقاجانی



تاريخ : پنج شنبه 11 شهريور 1395برچسب:, | 13:35 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

انتشار کتاب فرهنگ سازها اثری از پژوهشگر مراغه ای

مراغه – ایرنا – دانشنامه ای برای آلات موسیقی با عنوان فرهنگ سازها اثری از طغرل طهماسبی، پژوهشگر مراغه ای توسط انتشارات سوره و با تکیه بر اسناد مکتوب یک هزار ساله ایران منتشر شد.

 

 

فرهنگ سازها کتابی در سه مجلد جداگانه به منظور معرفی سازهای بادی، زهی (رشته یی) و ضربی (کوبه‎‏یی) به منظور معرفی سازهای ایرانی و برخی دستگاه های غربی مورد استفاده در موسیقی ایران تدوین شده است.
نویسنده این کتاب در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: پژوهش این کتاب از 10 سال گذشته شروع شده و همانند لغت نامه ‎ای از آلات موسیقی است که تنها در خصوص آشنایی و شناخت ساز و کاربرد معانی گوناگون آن در متون، با نیم نگاهی به وسعت و طرز ساخت ساز به کار رفته است.
طغرل طهماسبی افزود: در این کتاب سازهای قدیم و جدیدی که در دوره شاعران و نویسندگان به آن اشاره شده گردآوری و در کنار هر مطلب شاهد شعری، نثری و تاریخی آن نیز به همراه توضیحات آمده تا دانشنامه ای برای معرفی آلات موسیقی ایرانی از ابتدا تا کنون تدوین شود.
وی اضافه کرد: با نگارش این کتاب نخستین تلنگر برای جلوگیری از امحای نام سازهای ایرانی زده شد و در این کتاب بسیاری از سازهایی از جمله آبنوسی شاخ، آصفی سورنای، ارغنون، ارغول، ارغون، الغوزه، باق، ببغا، برغو، بشاشه، بور، بیشه و پای ستور دستگاه هایی هستند که امروزه فقط نامی از آن ها در متون ادبی و تاریخی آمده است.
طهماسبی افزود: شناخت نوع ساز، ساختمان ساز، زمان و مکان ایجاد، نظریه ی صاحب نظران، شاهدان نظمی و نثریِ گویندگان برتر هزار ساله ادب فارسی موارد پژوهش شده در این کتاب است.
مقدمه این کتاب توسط رحمان مشتاق مهر، ابراهیم رنجبر و اصغر برزی از اعضای هیات علمی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه های کشور نگارش شده است.
طغرل طهماسبی متولد 1353 شمسی، کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی و عضو پیوسته ‎ی انجمن ترویج زبان و ادب فارسی ایران است.
وی صاحب امتیاز و مدیر مسئول مجله فرهنگی و اجتماعی اوحدی و صاحب آثاری چون موسیقی در ادبیات، عبدالقادر مراغی (معلم ثالث)، حیرت آینه بیدل دهلوی ، هزار سال شعر فارسی و 40 مقاله در همایش های بین المللی است.



تاريخ : پنج شنبه 11 شهريور 1395برچسب:, | 12:34 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مراغه میزبان وزنه برداران نوجوان کشور

مراغه – ایرنا – رئیس اداره ورزش و جوانان مراغه گفت: این شهرستان از 21 تا 23 شهریور سال جاری میزبان وزنه برداران نوجوان کشور است.

 

احمد حاجی محمدی  افزود: در این مسابقات 150 ورزشکار از 15 استان کشور به مدت دو روز با هم به رقابت می پردازند.
وی با اشاره به اینکه در این رقابت ها حدود 100 نفر از ورزشکاران پیشکسوت، مربیان، داوران و اعضای فدراسیون وزنه برداری نیز حضور خواهند داشت، گفت: فدراسیون وزنه برداری کشور با اعتماد به تجربه مراغه در برگزاری مسابقه های کشوری این رشته از جمله مسابقات قهرمانی پیشکسوتان کشور در این شهرستان، مسئولیت مسابقه را به مراغه سپرده است.
حاجی محمدی افزود: ورزش وزنه برداری این شهرستان از اوایل انقلاب اسلامی فعال و هم اکنون سالن ورزشی تختی مراغه دارای دو سالن تمرین، یک سالن برگزاری مسابقات و همچنین تخته وزنه برداری و هالتر هر کدام به تعداد شش مورد است.
به گزارش ایرنا، نگاهی به تاریخچه تاسیس نخستین باشگاه وزنه برداری کشور در تبریز، فنون تخصصی و فرهنگ پهلوانی را حرکت هایی دو ضرب برای توسعه روزافزون این رشته ورزشی در سطح کشور معرفی می کند.
این رشته ورزشی ریشه در گود زورخانه دارد و داستان ' پهلوانی که از گود بیرون می آید و یاعلی گویان وزنه ای را برای پرورش عضلاتش به بالای سر می کشد'، تمرین ابتدایی وزنه برداری را در تاریخ ایران زمین تداعی می کند.
این رویداد، سال های متمادی در تاریخ این مرز و بوم رواج داشت تا اینکه امان الله پادگرنی که تحصیلاتش را در خارج از کشور به اتمام رسانده و به ایران برگشته بود، برای تکمیل معلومات فنی خود در وزنه برداری به شوروی سابق عازم شد و پس از بازگشت در آبان سال 1302 شمسی، نخستین باشگاه وزنه برداری ایران را در تبریز تاسیس کرد.
پادگرنی در مدت 8 سال اقامت در تبریز به تعلیم وزنه برداری در مدارس و ارتش پرداخت و با استفاده از دیفرانسیل اتومبیل هالترهایی با اوزان مختلف ساخت.
در همین دوران نیز در باشگاه 'ایران تبریز' هالترهای ریخته گری و صفحه ای ساخته شد تا در دسترس علاقمندان این رشته قرار گیرد.
در سال 1310 هجری شمسی پادگرنی به تهران رفت و در دانشکده افسری به تعلیم ورزش مشغول شد و حدود دو سال بعد ' عبدالله نادری ' به همراه چند تن از دوستان خود میل هالتر و صفحه خارجی تهیه کردند.
در سال 1317 هجری شمسی ' نادری' به وسیله ' همایونی'، به عنوان مدیر مسابقه های اداره تربیت بدنی به پادگرنی معرفی شد تا به کمک وی اولین اقدامات زیر بنایی این رشته پا بگیرد.
از جمله افرادی که توانست گام های موثری را برای ایجاد مسابقه های رسمی این رشته در سطح داخلی بردارد، می توان به ' ابوالفضل صدری' اشاره کرد که با رایزنی های فراوان شرایط و زمینه این کار را مهیا کرد.
وی با تلاش خود و کمک ' نادری ' و ' پادگرنی' توانست در سال 1318 شمسی برگزاری رقابت های وزنه برداری را در سطح کشور کلید بزند.



تاريخ : پنج شنبه 11 شهريور 1395برچسب:, | 13:33 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

ایجاد 6 رشته جدید در مراکز علمی کاربردی مراغه

مراغه – ایرنا – در حالی که سیاست های جدید وزارت علوم مبتنی بر جلوگیری از توسعه بی رویه رشته های دانشگاهی است، با توجه به نیاز منطقه به رشته های عمران شهری، چهار رشته کاردانی و دو رشته کارشناسی حرفه ای ناپیوسته در مراکز علمی کاربردی مراغه ایجاد شد.

 

رئیس مرکز علمی کاربردی صنایع غذایی مراغه روز چهارشنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر مراغه افزود: سه رشته جدید در مقطع کاردانی و یک رشته کارشناسی در این مرکز آموزشی ایجاد شد.
کریم رحیم پور به اعلام نیاز شهرداری مراغه به برخی از رشته های عمران شهری اشاره کرد و افزود: رشته های معماری، شهرسازی و عمران در مقطع کاردانی و مهندسی عمران با گرایش ساختمان سازی در مقطع کارشناسی حرفه ای ناپیوسته رشته های جدید این مرکز است.
وی اظهار کرد: با جذب دانشجو در این رشته های تحصیلی تعداد دانشجویان این مرکز در سال تحصیلی پیش رو به 750 نفر در 15 رشته کاردانی و کارشناسی افزایش می یابد.
وی به موفقیت های مرکز علمی کاربردی صنایع غذایی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته از سوی هیات نظارت و ارزشیابی وزارت علوم این واحد به عنوان مرکز مطلوب شناخته شد.
وی به رتبه بندی مراکز آموزشی شامل مطلوب، نسبتا مطلوب، متوسط و ضعیف اشاره کرد و افزود: فضای آموزشی، وضعیت مدرسان، رشته های موجود، رعایت بخشنامه ها و آئین نامه های آموزشی و برنامه های فرهنگی و دانشجویی از جمله شاخصه های انتخاب این مرکز به عنوان مرکز مطلوب آموزشی است.
وی گفت: به زودی جشنواره ایده های ناب کارآفرینی در این مرکز آموزشی برگزار و زمینه صدور مجوز مرکز رشد صنایع غذایی و خشکبار برای نخستین بار در سطح کشور فراهم می شود.
رئیس مرکز علمی کاربردی بازرگانی مراغه نیز با اشاره به توسعه رشته های این مرکز گفت: با توجه به لزوم گسترش علمی و آموزشی، رشته ی مدیریت تبلیغات تجاری در دو مقطع کاردانی و کارشناسی در این مرکز ایجاد شده است.
ندا مهرپروین افزود: در زمان حاضر 550 نفر دانشجو در مقاطع کاردانی و کارشناسی رشته های حقوق ثبتی، حسابداری مالی و دولتی مشغول تحصیل هستند.
شهرستان مراغه به جز واحدهای علمی کاربردی دارای بیش از 10 مرکز آموزش عالی دولتی، غیر انتفاعی و خصوصی از جمله دانشگاه مراغه، دانشگاه واحد آزاد اسلامی، دانشکده علوم پزشکی، دانشکده کشاورزی و پیام نور است و بیش از 13 هزار دانشجو در این مراکز مشغول به تحصیل هستند.



تاريخ : پنج شنبه 11 شهريور 1395برچسب:, | 9:0 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

سخنگوی شورا:هیات رئیسه شورای اسلامی شهر مراغه ابقا شد

مراغه – ایرنا – سخنگوی شورای اسلامی شهر مراغه از برگزاری انتخابات هیات رئیسه این شورا خبر داد و گفت: نتیجه این انتخابات تغییری در پی نداشت و هیات رئیسه پیشین شورای اسلامی شهر مراغه ابقا شد.

 

بهمن حسین نژاد روز سه شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر مراغه افزود: بر اساس این انتخابات که عصر روز گذشته انجام شد بنده به عنوان نائب رئیس، محمد اکرمی به عنوان خزانه دار و فریبا ولی پور به عنوان منشی انتخاب شدند.
وی با اشاره به اینکه این ترکیب تا انتهای چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مراغه حفظ می شود، گفت: در این انتخابات تمامی 11عضو شورای اسلامی شهر مراغه حاضر بودند.
وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر استعفای دو نفر از اعضا شورای اسلامی شهر مراغه در جلسه عصر روز دوشنبه /هشتم شهریور/ افزود: در این جلسه یحیی غلامی و ارسلان محمدی با نیت شرکت در انتخابات میان دوره ای مجلس شورای اسلامی در حوزه انتخابیه مراغه و عجبشیر استعفای خود را تقدیم شورای اسلامی کردند.
وی گفت: موضوع استعفای آنان در فضایی دوستانه مورد بحث و گفت و گو قرار گرفت و در نهایت این دو عضو شورا از استعفا منصرف شدند.

*** انتخاب محمدرضا احمدی به عنوان شهردار جدید شهر مراغه
سخنگوی شورای اسلامی شهر مراغه از انتخاب محمدرضا احمدی به عنوان شهردار جدید این شهر طی روزهای اخیر خبر داد و گفت: وی در حال حاضر طبق قانون سرپرست شهرداری مراغه بوده و صدور حکم شهردار نیازمند طی مراحل قانونی است.
بهمن حسین نژاد با اشاره به اینکه محمدرضا احمدی با رای تمامی اعضا 11 نفری شورای اسلامی شهر مراغه انتخاب شده است، افزود: وی پیش از این شهردار منطقه سه، معاون خدمات شهری، معاون حمل و نقل و ترافیک و معاون امور مالی و اداری شهرداری مراغه بوده است.
به گفته وی اعضا شورای اسلامی شهر مراغه در انتخاب شهردار جدید بر بومی بودن وی اصرار داشتند و شناخت کامل شهردار از فضای اجتماعی و فرهنگی شهر را ضرورری می دانستند.
وی افزود: اعضا شورای اسلامی شهر مراغه از شهردار جدید انتظار اجرای 14 طرح عقب افتاده از جمله پایانه مسافری، خیابان 35 متری الغدیر تا رسالت، جایگاه سوخت فرودگاه سهند، راه دسترسی به استادیوم در حال احداث و چند طرح دیگر را دارند.
وی گفت: طرح بهسازی کانال انزاب نیز که در روز گذشته به بهره برداری رسید از جمله انتظارات اعضای شورای اسلامی شهر مراغه از شهردار جدید بود که در اسرع وقت از سوی وی به مرحله اجرا گذاشته شد.

*** نقطه قوت چهارمین شورای اسلامی شهر مراغه توجه به مناطق حاشیه است
سخنگوی شورای اسلامی شهر مراغه نقطه قوت چهارمین دوره از شورای اسلامی شهر مراغه را توجه به مناطق حاشیه دانست و گفت: اعضا شورای اسلامی شهر مراغه رسیدگی به مناطق محروم و حاشیه ای شهر مراغه را در دستور کار دارند.
بهمن حسین نژاد افزود: میکائیل آباد مراغه که شهرک امیرکبیر مراغه نامگذاری شده، پذیرای خدمات گسترده ای بوده و یک فرهنگسرا نیز در این شهرک در حال احداث است.
وی گفت: زینال آباد و انزاب نیز از دیگر مناطق حاشیه نشین شهر مراغه است که مورد توجه اعضا شورای اسلامی شهر مراغه قرار دارند.
وی توسعه زیرساخت های گردشگری شهر مراغه را از دیگر رویکردهای مهم اعضا شورای اسلامی شهر مراغه عنوان کرد و گفت: صنعت گردشگری می تواند اقتصاد شهر مراغه را متحول کند و در همین راستا اعضا شورای اسلامی شهر مراغه توجه ویژه ای به اجرای طرح های گردشگری دارند.
وی همچنین از احداث پارک دوم بانوان مراغه علاوه بر پارک کوثر خبر داد و افزود: به زودی در حاشیه شهر و در محله انزاب بالا پارکی برای بانوان احداث می شود.
وی گفت: این پارک با حدود سه میلیارد ریال اعتبار احداث می شود و دارای فرهنگسرایی برای فعالیت های فرهنگی بانوان خواهد بود.
چهارمین دوره شورای اسلامی شهر مراغه دارای 11 عضو است؛ تعداد اعضای شورای اسلامی این شهر همچون سایر شهرهای کشور در دوره پنجم از 11 نفر به 7 نفر کاهش می یابد.



تاريخ : پنج شنبه 11 شهريور 1395برچسب:, | 8:59 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

اهالی فرهنگ و هنر مراغه موفقیت در جشنواره های بین المللی را دنبال کنند

مراغه – ایرنا – رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه با اشاره به ارتقا سطح فرهنگی و هنری این شهرستان طی سال های اخیر گفت: اهالی فرهنگ و هنر مراغه حضور موفقیت آمیز در جشنواره های بین المللی را هدف قرار دهند.

 

احمد دادرس فیاضی روز سه شنبه در بازدید از خبرگزاری جمهوری اسلامی دفتر مراغه افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه با جامع نگری به دنبال ایجاد زیرساخت های لازم برای درخشش اهالی فرهنگ و هنر این شهرستان در عرصه بین المللی است.
وی به برخی از موفقیت های هنرمندان تئاتر مراغه اشاره کرد و گفت: تئاتر این شهرستان در سال جاری با نمایش ' سایه ها و باد' به کارگردانی فریدون ولائی و ' گرگ گرسنه' به کارگردانی هادی افتخارزاده موفق به حضور در عرصه های فراملی شده است.
رئیس فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه ادامه داد: نمایش سایه ها و باد در جشواره های بین المللی بلاروس موفق به کسب دیپلم افتخار شده و در جشنواره های بین المللی فجر و ترکیه نیز خوش درخشیده است؛ نمایش گرگ گرسنه نیز هم اکنون در جشنواره بین المللی مبارک حضور دارد.
دادرس فیاضی با اشاره به اینکه برخی از آئین های محلی با استقبال کمتر مخاطبان مواجه است، افزود: ارتقای جشنواره های بومی به سطوح ملی و بین اللملی می تواند به درخشش هنرمندان این شهرستان در سطوح بین المللی کمک کند.
وی اضافه کرد: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مراغه نیز به دنبال برندسازی جشنواره ها و فعالیت هنرمندان بومی در عرصه های ملی و بین المللی است.
وی با اشاره به همکاری های تنگاتنگ مسئولان شهرستان با اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، گفت: رویکرد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ایجاد زیرساخت های فرهنگی و هنری، گسترش فرهنگ ایران اسلامی و فراهم سازی زیرساخت ها و زمینه های لازم برای ظهور هنرمندان توانمند است.



تاريخ : پنج شنبه 11 شهريور 1395برچسب:, | 8:55 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مراغه گفت: مرد 33 ساله بنابی در سد علویان مراغه غرق شد.

صمدیان در گفت‌وگو با خبرنگاران افزود: این مرد، از اهالی روستای قره‌چپق بناب ، عصر روز گذشته موقع شنا در حاشیه سد علویان در مراغه غرق شد.

وی افزود: برابر اطلاعات شاهدان این فرد ساعت 17 عصر دیروز غرق و جسد وی با تلاش غواصان آتش نشانی مراغه یک و نیم ساعت بعد از آب بیرون کشیده شد.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی مراغه با بیان اینکه عمق حاشیه سد علویان در قسمت‌های مختلف مشخص نیست از گردشگران و علاقه‌مندان به طبیعت خواست از نزدیک شده به حاشیه شد و شنا درآن خودداری کنند.
 
از زمان احداث سد علویان در مراغه تاکنون 18 نفر به دلیل توجه نکردن به علائم هشداردهنده ممنوعیت شنا و بی‌احتیاطی جان خود را از دست داده‌اند.


تاريخ : پنج شنبه 11 شهريور 1395برچسب:, | 8:54 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
نتیجه تصویری برای نظام مهندسی آذربایجانشرقی

دکتر بابک پورقهرمانی نماینده تام الاختیار گفت: آزمون حرفه ای مهندسان پایه 3 در 2روز پنجشنبه و جمعه همین هفته در دانشگاه ازاد اسلامی مراغه توسط سازمان سنجش برگزار خواهدشد گفتنی است که اداره کل راه وشهرسازی نیز ناظر آزمون می باشد.
مهندس جعفر داوری مسوول برگزاری این آزمون گفت در این آزمون که همزمان با سراسر کشور در مراغه برای دومین بار برگزارخواهد شد حدود 800 نفر از مهندسان جنوب استان در رشته های عمران شهرسازی معماری نقشه برداری و همچنین کاردانهای فنی عمران تاسیسات -تاسیسات مکانیکی و برقی  شرکت دارند و در ازمون طراحی نظارت محاسبات و اجرا به رقابت می پردازند.

نتیجه تصویری برای دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه

 

 



تاريخ : چهار شنبه 9 شهريور 1395برچسب:, | 23:38 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مراغه یک روز زودتر به استقبال هفته دولت رفت

بهره برداری از پنج طرح عمرانی در مراغه با حضور رئیس بنیاد مسکن کشور

 رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور یک روز مانده به هفته دولت در سال مزین به اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل به مراغه سفر کرد تا پنج طرح عمرانی در شهرستان مراغه با اعتبار 61 میلیارد و 900 میلیون ریال و چندین طرح استانی را به صورت نمادین در این شهرستان افتتاح کند.

 

http://img8.irna.ir/1395/13950601/82198697/82198697-70956894.jpg

 

مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی عصر روز دوشنبه در آئین بهره برداری از این طرح های عمرانی گفت: بهره برداری از 28 واحد مسکن شهری در خیابان شهید متذکر مراغه با هشت میلیارد و 400 میلیون ریال تسهیلات دولتی از جمله این طرح هاست.
حافظ باباپور افزود: همزمان 600 واحد مقاوم سازی شده روستایی در این استان به بهره رسید و رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی کشور به صورت نمادین یک واحد مقاوم سازی شده روستایی در روستای نوای مراغه را افتتاح کرد و طرح آسفالت مشارکتی این روستا بهره برداری شد.
وی گفت: تحویل 127 هزارمین واحد مسکونی مقاوم سازی شده روستائی آذربایجان شرقی، تحویل 216 هزارمین جلد سند مالکان مسکن روستائی، 2 طرح هادی با 50 میلیارد ریال اعتبار و کتابخانه روستای ورجوی با سه میلیارد و 500 میلیون ریال هم امروز به بهره برداری رسید.
وی با اشاره به دستاوردهای بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی افزود: در یک سال گذشته 42 کیلومتر آسفالت ریزی با 180 میلیارد ریال اعتبار از محل تخصیص 10 هزار تن قیر یارانه ای در روستاهای این استان انجام شده است.
مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی با اشاره به اینکه حدود 52 درصد از واحد مسکونی روستایی مقاوم سازی شده است، افزود: مقاوم سازی 12 هزار واحد دیگر در حال اجراست.
وی به تصویب طرح هادی در تمام روستاهای بالای 20 خانوار این استان /یک هزار و 950 روستا/ اشاره کرد و گفت: اجرای طرح هادی در روستای این استان با جدیت دنبال می شود.
فرماندار مراغه نیز گفت: اجرای طرح هادی روستای نوای این شهرستان به طول یک هزار و 400 متر با عرض 26 متر و 16 هزار و 500 متر آسفالت ریزی و طرح هادی روستای ورجوی به طول حدود 2 کیلومتر با عرض 12 متر و با 18 هزار و 500 متر آسفالت ریزی، چهره این روستاهای نزدیک شهر مراغه را متحول کرده است.
ظفر محمدی افزود: این 2 طرح هادی با 35 میلیارد ریال مشارکت مردمی و 15 میلیارد ریال اعتبارات دولتی احداث شده و زمینه رضایت اهالی این روستاها را فراهم کرده است.
وی افزود: کتابخانه پهرآباد شهر مراغه نیز در زمینی به مساحت 560 متر با 300 مترمربع زیربنا و هزینه 35 میلیارد ریالی از محل اعتبارات بنیاد مسکن انقلاب اسلامی به بهره برداری رسیده است.



تاريخ : سه شنبه 2 شهريور 1395برچسب:, | 9:17 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مسئول جدید دفتر نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی/ایرنا/ در مراغه با حضور رئیس خبرگزاری جمهوری اسلامی آذربایجان شرقی، فرماندار شهرستان ویژه مراغه و رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان معرفی شد.

 

 در این آئین که روز دوشنبه در محل فرمانداری این شهرستان برگزار شد، از تلاش های هفت ساله پرویز بابایی در سمت مسئول دفتر ایرنا در مراغه قدردانی و علیرضا فولادی به عنوان مسئول جدید این دفتر معرفی شد.
علیرضا فولادی دانش آموخته کارشناسی ارشد روزنامه نگاری و پیش از این نیز به مدت هشت سال/ 1380 تا 1387 / به عنوان رابط خبری ایرنا در دفتر مراغه فعالیت کرده است.
وی متولد 1358 شمسی و از مدرسان رشته روابط عمومی و خبرنگاری در دانشگاه جامع علمی کاربردی و خانه مطبوعات آذربایحان شرقی است.
دفتر نمایندگی خبرگزاری جمهوری اسلامی از سال 1378 شمسی در شهرستان تاریخی مراغه که زمانی پایتخت ایران بوده، مستقر است.
پیش از پرویز بابایی نیز رحیم یزداندوست، مسعود وسیله ایرد موسی، مرحوم کورش باقی و محمدجواد گردینی مسئولیت دفتر مراغه را عهده دار بوده اند.



تاريخ : سه شنبه 2 شهريور 1395برچسب:, | 9:16 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
فرمانده انتظامي شهرستان مراغه از کشف 120 تن برنج تقلبي و غير بهداشتي به ارزش چهار ميليارد ريال از يک انبار کالا خبر داد.

http://news.police.ir/NewsGallery/Images/News/Larg_Pic/1395-06-01/IMAGE11471858774830.jpg

سرهنگ"سهراب رحيم زاده" گفت:ماموران اين فرماندهي در اجراي طرح ارتقاء امنيت اجتماعي ،کنترل واحدهاي صنفي را در دستورکار خود قرار داده و موفق شدند فردي که اقدام به فروش و نگهداري انواع برنج تقلبي با برندهاي مختلف مي کرد ، را شناسايي و دستگير کنند .

وي افزود:اکيپ بازرسان مشترک نيروي انتظامي ، اداره صنعت و معدن و تجارت ،دانشکده علوم پرشکي و نماينده تعزيرات حکومتي به انبار نامبرده عزيمت و پس از هماهنگي با دادستان دادسراي عمومي و انقلاب شهرستان مراغه نسبت به بازرسي از محل اقدام کردند .

فرمانده انتظامي مراغه اظهارداشت:در بازرسي ازانبار مذكور ، يکصد و 20 تن انواع برنج تقلبي و غير بهداشتي کشف شد.

سرهنگ رحيم زاده ارزش ريالي اين محموله را چهار ميليارد ريال اعلام كرد و از عموم شهروندان خواست، در صورت مشاهده هرگونه فعاليت غيرمجاز و قاچاق توسط افراد سودجو، مراتب را در اسرع وقت از طريق سامانه پيامكي ياتلفن 110 به پليس اطلاع دهند تا اقدامات قانوني لازم انجام شود.



تاريخ : سه شنبه 2 شهريور 1395برچسب:, | 9:15 | نويسنده : شهروند مراغه ای |