فرمانده انتظامی مراغه گفت: شش سارق ساختمان های نیمه کاره و لوازم خودرو دراین شهرستان دستگیر شدند.

 

سرهنگ سهراب رحیم زاده افزود: این سارق ها توسط ماموران یگان های عملیاتی این شهرستان در دو عملیات متفاوت دستگیر شده اند.
وی اظهارکرد: سارق ها پس از دستگیری به انجام 19 فقره سرقت اعتراف کرده اند و عمده محل های سرقت آنان ساختمان های نیمه کاره، اماکن خصوصی و لوازم داخل خودرو بود.
رحیم زاده، با بیان اینکه این افراد ساکن و اهل مراغه بوده و در زمان های تاریک از محل های خلوت اقدام به سرقت می کردند، ادامه داد: پرونده این سارق ها هم اکنون تکمیل و تحویل مراجع قضایی شده است.



تاريخ : شنبه 30 آبان 1394برچسب:, | 19:20 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 فرمانده سپاه ناحیه مراغه گفت: فعالیت درعرصه های مختلف تحت فرامین رهبر معظم انقلاب و تقویت این عرصه ها مهمترین ویژگی بسیج است.

 

سرهنگ پاسدار اکبر شالچی زاده، روز شنبه در نشست مطبوعاتی به مناسبت هفته بسیج افزود: ایثارگری، ظلم ستیزی، علم اندوزی، زهد و قناعت، عدالت خواهی و اطاعت آگاهانه و تلاش برای توسعه تعالی کشور از دیگر ویژگی های بسیج است.
وی اظهارکرد: هفته بسیج دراین شهرستان همزمان با سراسر کشور با شعار ' بسیج دست قدرت خداست ' شروع شده و در آن حدود یکصد برنامه در44 عنوان مختلف اجرا می شود.
فرمانده سپاه ناحیه مراغه یادآور شد: برنامه های سال جاری در سه محور تقویت روحیه استکبار ستیزی (ایستادگی و مقاومت)، تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی و حرکت در توسعه کشور، نمایش اقتدار و آمادگی بسیج برگزار می شود.
شالچی زاده ادامه داد: این برنامه ها در راستای معرفی فرهنگ بسیج و تقویت روحیه استکبارستیزی و ایجاد آمادگی های لازم دفاعی و فرهنگی برای مقابله با تهدیدهای نرم و سخت دشمنان اجرا می شود.
وی گفت: تقویت روحیه استکبارستیزی، تبیین سیاست های اقتصاد مقاومتی و نقش بسیج درتحقق آن و نمایش اقتدار و آمادگی بسیجی ها درقالب بسیج اقشار مختلف، از جمله رویکردهای اساسی در برنامه های هفته بسیج امسال است.
شالچی زاده اظهارداشت: حضور با شکوه درنمازهای جمعه، برگزاری زیارت های عاشورا در حوزه ها و پایگاه ها و مساجد ، دیدار با خانواده های شهدا و برگزاری نشست های روشنگری با محوریت جنگ نرم و دجال واره از جمله برنامه های فرهنگی بسیج در این هفته است.
وی، بازدید و بهره برداری از طرح های اقتصاد مقاومتی، غبار روبی مزار شهدا، حضورگسترده و منسجم درآیین سالروز تشکیل بسیج، برگزاری نمایشگاه های فرهنگی و هنری، ویزیت رایگان پزشکی و برگزاری مسابقه های فرهنگی و ورزشی را ازبرنامه های هفته بسیج این شهرستان اعلام کرد.



تاريخ : شنبه 30 آبان 1394برچسب:, | 19:19 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
مدیر امور منابع آب مراغه از کاهش 22 درصدی بارش باران و افزایش 12 درصدی ذخیره مخزن سد علویان این شهرستان در سال زراعی جاری خبر داد

ازابتدای مهر سال جاری تا کنون میزان بارش در مراغه به 118 میلی متر رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گدشته که 152 میلی متر گزارش شده بود، حدود 22 درصد کاهش یافته است.

وی، با اشاره به پدیده ال نینو در برخی نقاط کشور، یادآور شد: تا کنون هیچ کدام از بارش های این شهرستان مربوط به این پدیده بارشی طغیانی نبوده بلکه تمامی بارش های جوی به صورت تدریجی اتفاق افتاده است.

 

مدیرامور منابع آب مراغه از افزایش 12 درصدی حجم ذخیره آب سد علویان این شهرستان نسبت به مدت مشابه سال قبل خبر داد و اظهارکرد: هم اکنون ذخیره این سد 11 میلیون و 900 هزار متر مکعب شده که این میزان در سال گذشته 10 میلیون و 400 متر مکعب بود.

فرمانی، با اشاره به اینکه هم اکنون در بیستمین سال بهره برداری از سد علویان قرار داریم، ادامه داد: میانگین بلند مدت ذخیره آب این سد 13 میلیون و 800 هزارمتر مکعب بوده و با توجه به میزان ذخیره سال جاری این سد، این میزان نسبت به بلند مدت، 14 درصد کاهش یافته است.

وی، میزان آب استحصال شده در دو ماه اول سال زراعی از این سد را شش میلیون و 350 میلیون متر مکعب عنوان کرد وگفت: این میزان نیز در سال گذشته شش میلیون و 420 هزارمتر مکعب و در مدت متوسط بهره برداری، پنج میلیون و 720 هزار متر مکعب است.

فرمانی افزود: هدف از احداث سد علویان تامین آب شرب شهر بوده که در سال زراعی جاری حدود دومیلیون و 200 هزار متر مکعب از آب مورد نیاز شهر تامین شده که این میزان در سال گذشته حدود یک میلیون 740 هزار مترمکعب بود.

وی اظهارداشت: حدود 800 هزارمتر مکعب از آب این سد نیز برای تامین آب مصرفی صنایع و واحدهای تولیدی کاوه سودا، کاغذ سازی و آسافلوت مصرف شده که درسال گذشته میزان آب مصرفی صنایع این شهرستان 850 هزار متر مکعب گزارش شده است.


تاريخ : شنبه 30 آبان 1394برچسب:, | 19:16 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

فرمانده سپاه مراغه گفت: 44 برنامه در گرامی‌داشت هفته بسیج در مراغه برگزار می‌شود.

 

 اکبر شالچی‌زاده ظهر امروز در گفت‌وگو با خبرنگاران اظهار داشت: تجلیل از خانواده‌های شهدای بسیجی، ارائه خدمات رایگان درمانی، افتتاح طرح‌های اقتصاد مقاومتی و محرومیت‌زدایی، برگزاری مسابقات قرآنی و ورزشی از برنامه‌های مهم هفته بسیج در این شهرستان است.

وی افزود: بسیجیان مراغه روز پنجم آذرماه با تجمع بزرگ توان و اقتدار، توان و نیروی خود را در مراغه به نمایش می‌گذارند.

شالچی‌زاده با بیان اینکه هفته بسیج بهترین فرصت برای تجدید میثاق بسیجیان با رهبر معظم انقلاب و آرمان‌های امام خمینی (ره) است، افزود: در طول این هفته برای تمام اقشار جامعه برنامه‌های متنوع فرهنگی، اجتماعی، مذهبی و ورزشی برنامه‌ریزی شده است.

فرمانده سپاه مراغه، برگزاری گردهمایی و میقات صالحین در نماز جمعه، نشست ر‌وشنگری در پایگاه‌های مقاومت بسیج، یادواره شهدای محله، میثاق با خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران را از دیگر برنامه‌های هفته بسیج در مراغه اعلام کرد.

شالچی‌زاده افزود: بسیج در همه عرصه‌ها از جمله عرصه مقابله با ضد انقلاب و منافقان، هشت سال دفاع مقدس، سازندگی و خدمات‌رسانی و به ویژه مقابله با جنگ نرم منشاء توفیق و افتخار بوده است.

وی افزود: توفیق حفظ دستاوردهای انقلاب اسلامی و پاسداری از ارزش‌های ملی و انقلابی کشور به یمن حضور گسترده بسیج در عرصه‌های مختلف بوده است.



تاريخ : شنبه 30 آبان 1394برچسب:, | 19:14 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 عضو مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه مراغه با اشاره به انفجارهای اخیر فرانسه، گفت: پس از این انفجارها، سران اروپا اعتراف کردند که برای آنان بشار اسد خطر نیست بلکه داعشی ها و تکفیری ها خطر هستند.

 

آیت الله محمدتقی پورمحمدی، در خطبه های نماز جمعه این شهرستان افزود: سران اروپا پیش از انفجارهای فرانسه اعلام می کردند که بشار اسد برای آن ها خطر است ولی اکنون به این نتیجه رسیده اند که برای منافع آن ها و مردم اروپا، داعشی ها و تکفیری ها خطر هستند.
وی، اظهار امیدواری کرد با همت و کمک سران اروپا ، داعشی ها و تکفیری ها ریشه کن شوند چرا که آنان به نام اسلام و مسلمانی، جنایت می کنند و به اسلام لطمه می زنند.
نماینده مردم آذربایجان شرقی در مجلس خبرگان رهبری، اظهارکرد: رهبر معظم انقلاب در سخنرانی های خود و برخی از مقام های کشورمان به سران اروپا در خصوص خطرگروه تروریستی داعش تذکر داده بودند ولی آنان این خطر را احساس نمی کردند.
آیت الله پورمحمدی، با بیان اینکه اکنون گروه داعش و تکفیری ها در سوریه در تنگنا قرارگرفته و به فکر تلافی آن در سایر کشورها هستند، ادامه داد: در انفجارهای فرانسه متجاوز از 400 نفر کشته و زخمی شدند.
وی یادآور شد: کشتار مردم و انسان های بیگناه در هر نقطه از جهان محکوم بوده و فرقی نمی کند این افراد درآمریکا، فرانسه، اروپا یا کشورهای اسلامی کشته شوند.
امام جمعه مراغه خاطرنشان کرد: کشور ما با مردم اروپا و آمریکا مشکل نداشته و بلکه مشکل ما با برخی از حکومت، دولت و سیاست های آنان است .
آیت الله پورمحمدی، اظهار امیدواری کرد که سران اروپا از انفجارهای فرانسه درس گرفته و عاقلانه رفتار کنند.
وی، همچنین با تبریک آغاز هفته بسیج به بسیجی های جان برکف، گفت: شهدای بسیجی و تمامی شهدا در دنیا و آخرت سرافراز هستند.



تاريخ : شنبه 30 آبان 1394برچسب:, | 19:13 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
مبتکر مراغه ای موفق شد دستگاه بهینه سازی مصرف سوخت را طراحی و تولید کند.

 اصغر محسنی توانست با ساخت این دستگاه  مصرف گازو بنزین را به نصف برساند.

این مبتکر می گوید :مدت یک سال است که برای ساخت این دستگاه به صورت شبانه روزی در تلاش هستم و میخواهم با عرضه این اختراع به بازار خدمتی برای کشور انجام داده باشم.

وی اظهار داشت: این دستگاه که در دانشکده فنی کشاورزی مراغه ساخته شده تا یک ماه آینده به تولید انبوده خواهد رسید.


تاريخ : شنبه 30 آبان 1394برچسب:, | 19:10 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 دادگاه ملی اسپانیا، با جریان انداختن دوباره پرونده شکایت علیه «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، حکم دستگیری وی و 6 وزیر سابق دولتش در صورت ورود به خاک اسپانیا را صادر کرد.

 

به نقل از سایت یاهو نیوز، «خوسه ده لا ماتا» قاضی دادگاه ملی اسپانیا به پلیس و گارد اجتماعی این کشور دستور داد اگر «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی و 6 وزیر پیشین وی وارد خاک اسپانیا شوند، بلافاصله دستگیر و برای محاکمه تحویل دادگاه گردند.
ده لا ماتا به نیروهای امنیتی اسپانیا اعلام کرد، باید در مورد حضور احتمالی نتانیاهو و 6 وزیر پیشین کابینه وی در خاک اسپانیا به دلیل شکایتی که از این افراد در مورد حمله به کاروان آزادی (ترکیه ای) در سال 2010 شده به دادگاه خبر دهند.
این در حالی است که پس از تصویب قانون اصلاحیه عدالت جهانی از سوی دولت اسپانیا، ده لا ماتا مجبور شده بود که در ماه ژوئن، این پرونده را ببندد.
بر اساس این گزارش، از «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، «ایهود باراک» وزیر سابق دفاع، «آویگدور لیبرمن» وزیر سابق امورخارجه، «موشه یعلون» وزیر سابق امور استراتژیکی، «الی ییشای» وزیر کشور، «بنی بگین» وزیر فاقد مقام و دریاسالار «الیئزر مارون» شکایت شده است.
به گفته ده لا ماتا، این هفت صهیونیست مسئول حمله نیروهای امنیتی اسراییل در سال 2010 به کشتی کاروان آزادی هستند.
در حمله صهیونیست ها به کاروان آزادی ترکیه ای که با کمک های بشردوستانه به سوی غزه در حرکت بود، 9 تن کشته و 38 نفر زخمی شدند.
ده لا ماتا در مورد علت بازگشایی این پرونده در 15 اکتبر (23 مهر ) گفت، بر اساس اصلاحیه عدالت جهانی، در صورتی که این هفت نفر وارد خاک اسپانیا شوند، دادگاه اسپانیا می تواند آنها را محاکمه کند و به همین دلیل این پرونده بار دیگر به جریان افتاده است.
بر اساس قانون جدیدی که دولت اسپانیا در مارس سال گذشته تصویب کرد، قضات اسپانیایی اقتدار خود را برای محاکمه مجرمان خارج کشور از دست داده اند اما به آنها اجازه داده شده است که اگر مجرمان وارد خاک این کشور شوند، آنها را محاکمه کنند.
قاضی دادگاه ملی اعلام کرد: انجمن ها و نهادهایی که از این افراد شکایت کرده اند می توانند شکایت خود را به دادگاه جنایی بین المللی تحویل دهند.
وی همچنین به وزارت دادگستری اسپانیا پیشنهاد کرد: « در صورت صلاحدید، پرونده این حمله را به دادگاه ارجاع داده و از اسرائیلی ها شکایت کند.»
با این حال، به نقل از «فاتو بنسودا» دادستان دادگاه بین المللی، این دادگاه در 6 نوامبر(15 آبان ) اعلام کرد که تحقیق رسمی در مورد این حمله نخواهد کرد.
بر اساس این گزارش، مقامات رژیم صهیونیستی در این رابطه، حکم دادگاه اسپانیا را جدی نگرفته و آن را کم ارزش شمردند. «امانوئل نهشون» سخنگوی وزارت امور خارجه رژیم صهیونیستی روز گذشته به روزنامه 'تایمز' این رژیم گفت: «این کار تحریک است. سفارت اسرائیل در مادرید در حال تماس با دادستان کل اسپانیایی است تا این پرونده را به زودی ببندد.»
وی افزود: این یک مساله ای است که از چند سال پیش در مسیر رسیدگی قانونی قرار دارد و امیدواریم که به زودی این پرونده بسته شود. پرونده اسپانیا علیه رژیم صهیونیستی برای نخستین بار در سال 2010 تشکیل شد زیرا سه اسپانیایی که در کشتی ماوی مرمره که مورد حمله این رژیم قرار گرفت حضور داشتند، از این حمله نزد دادگاه شکایت کردند.
ترکیه و انگلیس نیز علیه رژیم صهیونیستی شکایت کرده بودند اما پرونده های هر دو کشور بسته شد.
یاهو نیوز در این ارتباط نوشت: حکم دستگیری بنیامین نتانیاهو نمی تواند عملی شود زیرا وی از مصونیت بین المللی برخوردار است اما سایر مقامات اسرائیلی که از آنها شکایت شده و دادگاه حکم دستگیری آنها را صادر کرده، در صورت ورود به اسپانیا می توانند دستگیر شوند.



تاريخ : پنج شنبه 28 آبان 1394برچسب:, | 8:29 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 دومین مرحله مسابقه های دوی صحرانوردی انتخابی تیم آذربایجان شرقی و طرح استعداد یابی شمال غرب کشور برای شرکت در مسابقه های انتخابی قهرمانی کشور در مراغه برگزار شد.

 

این مسابقه ها با حضور 183 ورزشکار از هفت شهرستان در سه رده سنی نوجوانان، نونهالان و پیشکسوتان از محل پادگان تاریخی ایلخی تا مقابل اداره وزرش و جوانان مراغه به طول چهار و نیم کیلومتر برگزار شد.
در نتایج تیمی رده سنی نونهالان تیم ها مراغه، تبریز و بستان آباد و در رده سنی نوجوانان تیم های میانه، بستان آباد و مراغه به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند و مسابقه های رده سنی پیشکسوتان نیز به صورت انفرادی برگزارشد.
در نتایج انفرادی در رده سنی نونهالان، عرفان فرمانی، سهیل عبدالاحدپور بهنامی، مهدی زمزم، عباس فردوسی و سینا قنبری از مراغه و بهرام محمدیان از تبریز مقام های اول تا ششم را کسب کرده و جواز حضور در اردوهای تمرینی استان را کسب کردند.
در رده سنی نوجوانان نیز به ترتیب علی یوسفی از میانه، امین جباری از مراغه، هادی رفیعی از میانه، محمد نیک فال از بستان آباد، امیر حسین یوسفی از میانه و میرهادی حسینی از ورزقان با کسب رتبه های اول تا ششمی به این اردو راه یافتند.
در رده سنی پیشکسوتان نیز محبوب محسن وند از مراغه، جلیل واحدی از تبریز، مرتضی امیرآذر، کامبیز پاشازاده، ایوب اسلامی و محمد رحیم زاده از مراغه موفق به کسب رتبه های اول تا ششم این مسابقات شدند.
دراین مسابقه ها 90 ورزشکار در رده سنی نونهالان، 60 ورزشکار در رده سنی نوجوانان و 33 ورزشکار در رده سنی پیشکسوت ها شرکت کردند که همه با طی مسیر چهار و نیم کیلومتری با هم به رقابت پرداختند.
در این مسابقه ها ورزشکارهایی از شهرستان های مراغه، میانه، بستان آباد، ورزقان، آذرشهر، مرند و اسکو شرکت کرده بودند.
پیش از این نیز مرحله اول مسابقه های انتخابی تیم آذربایجان شرقی برای حضور در مسابقه های کشوری روز جمعه هشتم آبان سال جاری با حضور 120 ورزشکار از شش شهرستان در سه رده سنی نوجوانان، جوانان و بزرگ سالها به دور رودخانه صوفی چای مراغه برگزار شد.
در مرحله اول این مسابقه ها 40 ورزشکار در رده سنی نوجوانان با طی مسیر هشت کیلومتری، 47 ورزشکار در رده سنی جوانان با طی مسیر 10 کیلومتری و 33 ورزشکار در رده سنی بزرگ سالها با طی مسیر 12 کیلومتری با هم به رقابت پرداخته بودند.



تاريخ : پنج شنبه 28 آبان 1394برچسب:, | 8:24 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رییس اداره راه و شهرسازی مراغه گفت: بارش برف و باران در محورهای کوهستانی این شهرستان و محور مراغه - هشترود محدودیت دید ایجاد کرده است.

 

ناصر حمیدی افزود: بارش متناوب برف دراین منطقه از صبح امروز آغاز شده و تا کنون نیز ادامه دارد و بارش برف در برخی نقاط محور مراغه - هشترود مشکلاتی برای رانندگان ایجاد کرده است.
وی اظهار کرد: در برخی نقاط این محور از جمله کیلومتر30 تا 50، تردد خودروها تنها با زنجیر چرخ امکان پذیر بوده و به همین دلیل نیروهای ترافیکی و راهداری از تردد خودروهای فاقد تجهیزات زمستانی ممانعت می کنند.
رییس اداره راه و شهرسازی مراغه یادآور شد: طبق پیش بینی های هواشناسی، احتمال می رود این محور در ساعات آینده پس از توقف بارش برف با یخبندان مواجه شود.
حمیدی ادامه داد: لغزنندگی دراین محور دور از انتظار نبوده و رانندگان به منظور کاهش خطرات احتمالی باید از تردد غیر ضروری خودداری کرده و در صورت نیاز علاوه بر داشتن تجهیزات زمستانی از طریق شماره تلفن 194 از وضعیت راه ها باخبر شوند.
وی گفت: هم اکنون تردد در محورهای روستایی و کوهستانی این شهرستان در جریان بوده و کاهش دید و لغزندگی در برخی نقاط از جمله محورهای منتهی به کوه سهند ادامه دارد.
رییس اداره هواشناسی مراغه نیز به خبرنگارایرنا گفت: در24 ساعت گذشته شش میلی متر دراین شهرستان بارندگی رخ داده و با این میزان بارندگی، میانگین بارش در سال زراعی جاری به 81.3 میلیمتر رسیده است.
رامین حاجی زاده افزود: دمای هوای این شهرستان هم اکنون هفت درجه بالای صفر بوده که نسبت به روز گذشته تغییری نکرده اما احتمال می رود که در24 ساعت آینده دمای هوا به صورت محسوس کاهش یابد.
وی با بیان اینکه بارش های 24 ساعت گذشته این شهرستان درارتفاعات سهند به صورت برف بوده، اظهارکرد: در24 ساعت آینده هوای این شهرستان تمام ابری گاهی با بارش باران همراه خواهد بود



تاريخ : پنج شنبه 28 آبان 1394برچسب:, | 8:22 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

رییس فدراسیون دو و میدانی گفت: در زمان کنونی نگاه به ورزش قهرمانی در فدراسیون ها به شکل تفنن بوده و ارکان مدیریتی آن ها نیز بدین منوال است.

 

مجید کیهانی در جمع روسای هیات های ورزشی مراغه در فرمانداری این شهرستان افزود: بخش اداری فدراسیون های ورزشی، بخش ثابت آن ها بوده و اعضای فنی و بخشی که باید در ورزش تاثیرگذار باشد، به ورزش تفننی نگاه می کنند.
وی با بیان اینکه این افراد هفته ای دو تا شش ساعت به فدراسیون ها می آیند، یادآور شد: دو شغله بودن این افراد مانع از توجه آن ها به ورزش و توسعه ورزش قهرمانی درکشور می شود.
رییس فدراسیون دو و میدانی اظهارکرد: نظام باشگاه داری کشور نیز نقشی در توسعه ورزش نداشته و این امر مشکلی اساسی در بخش ورزش است.
کیهانی، با اشاره به اینکه نظام باشگاه داری به طور قطع در مسیر توسعه ورزش کشور نبوده و به صورت سلیقه ای اجرا می شود، ادامه داد: نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید با پیگیری و تصویب قوانینی که قابلیت و ضمانت اجرایی داشته باشد، به ورزش کشور کمک کنند.
دراین آیین از حسن شیرقوی عضو تیم ملی دو و میدانی، میثم محمدرضازاده عضو تیم ملی هندبال و سهیل عبدالاحدپور عضو تیم ملی نونهالان تجلیل بعمل آمد.



تاريخ : پنج شنبه 28 آبان 1394برچسب:, | 8:22 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
متاسفانه چند سالی هستش که تریبون صدا و سیما از توزیع شیر رایگان در مدارس کشورخبر میدهد
 
اما متاسفانه امسال حداقل در بیشترمدارس شهر مراغه  ( مثلا دبستان شهید درخشی )
 
توزیع شیری صورت نگرفته و درسالهای گذشته هم توزیع شیر به تعداد انگشتان دست نمی رسید
مشکل توزیع شیر کجاست؟؟
 
کدام نهاد یا اداره پیگیر این قضییه می باشد ؟؟
 
تازه قراره به صورت غنی شده توزیع بشه
 
این هم  خبر
 
مدیر دفتر بهبود جامعه وزارت بهداشت:
وزارت بهداشت اعلام کرد از امسال شیر مدارس به صورت غنی شده با ویتامین D بین دانش آموزان توزیع می‌شود.

زهرا عبدالهی مدیر  دفتر بهبود  جامعه وزارت بهداشت در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران از غنی سازی شیر مدارس با ویتامین D در سال جدید خبر داد و گفت: قرار بود امسال تمام شیر مدارس با ویتامین D غنی شود که به دلیل کمبود اعتبارات این طرح عملی نشد.

وی تاکید کرد: اما خوشبختانه اعتبارات اجرای این طرح برای امسال تامین شده و از اول مهر ماه شیر مدارس به صور غنی شده با ویتامین D به دانش آموزان ارائه می‌شود.



تاريخ : چهار شنبه 27 آبان 1394برچسب:, | 16:8 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 کارگاه آموزشی ترویج زایمان طبیعی برای رابطان ادارات و زنان کارآفرین در فرمانداری شهرستان مراغه برگزار شد.

 

 

این کارگاه در راستای اجرای برنامه های مربوط به تحول نظام سلامت، به همت معاونت درمان دانشکده علوم پزشکی و خدمات درمانی و با همکاری امور بانوان فرمانداری ویژه این شهرستان برگزار شد.
در این کارگاه آموزشی بیش از 100 نفر از رابطان ادارات و بانوان کارآفرین این شهرستان شرکت کرده و آموزش های لازم را فرا گرفتند.
در این کارگاه کارشناسان این دانشکده مطالب لازم در رابطه با مزایای زایمان طبیعی، ترویج آن و تغییر فرهنگ زایمان از سزارین به زایمان طبیعی را ارایه کردند.
براساس اعلام کارشناسان این دانشکده از مزایای اقتصادی زایمان طبیعی، ارایه خدمات به صورت رایگان به زنان باردار است.
در این کارگاه، کارشناسان به سوالات و ابهامات شرکت کنندگان، پاسخ دادند.



تاريخ : سه شنبه 26 آبان 1394برچسب:, | 17:17 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رییس اداره کتابخانه های عمومی مراغه گفت: کتابخانه عمومی این شهرستان همزمان با هفته کتاب به صورت رایگان عضو می پذیرد.

 

اکبر میرزایی، روز سه شنبه در آیین نواختن زنگ مطالعه در مدرسه ریحانه این شهرستان افزود: کتابخانه عمومی این شهرستان با برخورداری از یک هزار و 682 عنوان با یک هزار و 770 نسخه کتاب کودک به کودکان خدمات ارایه می کند.
وی یادآور شد: علاوه بر این میزات کتاب، 10 عنوان نشریه و 30 نسخه کتاب مرجع حوزه کودک نیز در مخازن این کتابخانه برای استفاده کودکان موجود است.
وی اظهار کرد: این اداره برنامه های متنوعی برای هفته کتاب و کتاب خوانی در نظر گرفته که از جمله شامل جذب عضو به صورت رایگان، بازدید دانش آموزان مدارس از کتابخانه، برگزاری مسابقه نقاشی، برگزاری کلاس قصه گویی و نشست کتابخوان دانش آموزی است.
رییس اداره کتابخانه های عمومی مراغه یادآور شد: برگزاری جلسه نقد و بررسی اشعار عاشورایی به همراه شب شعر در تالار کتابخانه اوحدی مراغه ای، نشست و کلاس قصه گویی ویژه نابینایان در بخش روشندلان کتابخانه، برگزاری مسابقه آنلاین کتابخوانی از کتاب فتح خون، مسابقه نقاشی و کاردستی ویژه کودکان و نوجوانان و برپایی نمایشگاه از آثار آن ها از دیگر برنامه های این هفته است.
میرزایی، از راه اندازی کتابخانه دیجیتال در این شهرستان خبر داد و افزود: این اقدام به منظور دسترسی آسان مسوولان و پژوهشگران برای مطالعه مفید و استفاده بیشتر آنان از کتاب توسط راه اندازی شده است.
هم اکنون کتابخانه های عمومی مرکزی و خواجه نصیرالدین طوسی مراغه و ثامن الائمه شهر خداجوی این شهرستان به علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی خدمات ارایه می کنند.



تاريخ : سه شنبه 26 آبان 1394برچسب:, | 17:16 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
 
 
 رئيس اداره تبليغات اسلامي مراغه از فعالیت ۱۵۶ هیئت مذهبی در این شهرستان ویژه خبر داد.

حجت الاسلام علي اميري  گفت: ۱۵۶ هيئت مذهبي در مراغه وجود دارد که از اين تعداد147 هيئت ويژه آقايان، هشت هيئت ويژه بانوان و يک هيئت دانش آموزي است.

وی از فعاليت ۱۲۰ هيئت شاه حسين گویان در شهرستان مرغه خبر داد و افزود: از اين تعداد هيئت شاه حسين گویان فقط ۴۰ هيئت مجوز رسمي از اين اداره دريافت کرده‌اند.

حجت الاسلام اميري با بيان اينکه ۱۰۸ مسجد در اين شهر محور اکثر فعاليت اجتماعي بوده و فعال هستند، گفت: از ۱۸۰ مسجد که در شهرستان مراغه وجود دارد ۱۰۸ مسجد فعال هستند و اين شهرستان داراي کمترين حسينيه است.

وي از اعزام ۲۰۵ روحاني در ماه محرم امسال خبر داد و افزود: ۱۸۰ روحاني به روستاهاي مراغه جهت ترويج فرهنگ حسيني اعزام شدند و ۵۶ روحاني نيز در هيئات مذهبي مستقر هستند.

رئيس اداره تبليغات اسلامی مراغه سپس ادامه داد: مراغه شهري مذهبي و ولايي است و مراسم‌هاي ويژه در ماه محرم و صفر در اين شهرستان با جلوه خاصی برگزار می شود.



تاريخ : دو شنبه 25 آبان 1394برچسب:, | 14:22 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 پیکر مادر شهید دانش آموز هشت سال دفاع مقدس با حضور خانواده های معظم شهدا، ایثارگران و جمعی از مسوولان، روحانیان، فرماندهان نظامی و انتظامی و اقشار مختلف مردم شهیدپرور مراغه تشییع شد.

 

 

پیکر ' حاجیه نازخانم سروری ' مادر شهید بسیجی داود نجفی پس از تحمل34 سال جدایی از فرزند، صبح امروز (دوشنبه) در جوار فرزندانش آرام گرفت.
این بانوی ایثارگر با 83 سال از چند روز قبل در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان بین المللی تبریز بستری بود.
وی، مادر ' صادق نجفی ' شهردار کنونی کلانشهر تبریز و ' یوسف نجفی ' نماینده دور قبل مراغه و عجب شیر در مجلس شورای اسلامی بود.
دانش آموز شهید داود نجفی، از بسیجیان لشکر31 عاشورا، 30 آذر سال 1360 در سن 18 سالگی در عملیات طلوع فجر در محل سرپل ذهاب به درجه رفیع شهادت نایل شد.
مجلس یادبود این بانوی فداکار شامگاه امروز، مجلس ترحیم وی از ساعت 15 تا 17 درمسجد شهدای مراغه و شام غریبان وی نیز از ساعت 22 تا 23 در حسینیه بیت الرقیه (س) برگزار می شود.
شهرستان مراغه در طول دوران دفاع مقدس یک هزار و400 شهید تقدیم انقلاب اسلامی ایران کرده است.



تاريخ : دو شنبه 25 آبان 1394برچسب:, | 18:21 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 کتاب انقلاب اسلامی ایران در مراغه، روایتگر همسویی مردم این شهرستان با فعالان انقلابی ایران اسلامی در گذری 15 ساله از آغار تا پیروزی نهضت امام خمینی (ره) است.

 

 

فاصله بین سال ها 1342 تا 1357 از دوره های مهم تاریخ معاصر ایران است که در آن مبارزه های مردم به رهبری حضرت امام خمینی (ره) آغاز و با پیروزی، تبدیل به یکی از بزرگترین رویداهای جهان در قرن بیستم شد.
نهضت امام خمینی (ره) که آغاز عصر جدیدی از تاریخ اسلام و دنیای دیانت بود و موجب مطرح شدن دوباره اسلام به عنوان قدرتی تعیین کننده در جهان شد، از شهرها، روستاها و مناطق مختلف کشور آغاز و با اتحاد و انسجام آحاد ملت ایران به پیروزی رسید.
کتاب 'انقلاب اسلامی در مراغه'، به منظور بررسی نقش مردم این دیار همصدا و همپای مردم کشور در پیروزی انقلاب اسلامی توسط 'منصور پورموذن' و 'مسعود غلامیه' دو پژوهشگر تاریخ و اعضای انجمن تاریخ پژوهان مراغه تهیه و تدوین شده است و در آن به رویدادهای این شهرستان از 20 شهریور 1342 تا 22 بهمن 1357 پرداخته می شود.
در مقدمه این کتاب بر رهنمودی از امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه 'لازم است برای بیداری نسل های آینده و جلوگیری از غلط نویسی مغرضان، نویسندگان متعهد با دقت تمام به بررسی تاریخ این نهضت اسلامی بپردازند و قیام ها و تظاهرات مسلمانان ایران در شهرهای مختلف را با تاریخ و انگیزه آن ثبت نمایند تا مطالب اسلامی و نهضت روحانیت سرمشق جوامع و نسل های آینده شود' اشاره شده است که اهمیت این کتاب را برای تدوین و پژوهش بیشتر از گذشته می کند.
بر اساس این رهنمود، مولفان این کتاب در مدت پنج سال کار پژوهشی، موفق به تدوین کتابی در 290 صفحه شدند که از بخش های مختلف از جمله جریان ها و تحول های انقلاب، روند اصلاحات ارضی در مراغه، تبعید حضرت امام (ره) و نقش آن در عکس العمل روحانیان این شهرستان در مقابل این اقدام و اعتراض های مردم علیه رژیم پهلوی تشکیل شده است.
این کتاب توسط بنیاد تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی به چاپ رسیده و محققان این اثر به علت کمبود منابع مکتوب در مراغه، پژوهش های خود را پس از جمع آوری تاریخ شفاهی این شهرستان، از اسناد موجود در مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مرکز بررسی اسناد وزارت اطلاعات، سازمان اسناد ملی ایران و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی نیز بهره جسته اند.
رئیس هیات مدیره انجمن تاریخ پژوهان مراغه و از مولفان این کتاب به خبرنگار ایرنا گفت: این هدیه ناقابل، اطلاعات جدیدی از تاریخ شهرستان به غیر از کتاب های چاپ شده در گذشته است تا بتوان اسناد مکتوب و شفاهی را برای ارایه به جامعه فرهنگی در کنار هم قرار داد.
منصور پورموذن، افزود: با توجه به موقعیت و وضعیت جغرافیایی و ژئوپلیتیک (سیاست جغرافیایی) مراغه، قرار گرفتن به عنوان بزرگترین شهر جنوب آذربایجان شرقی و موقعیت خاصی تاریخی آن، زمینه ای برای حفظ خاطرات شفاهی این شهرستان در کنار اسناد تاریخی شد تا پنج سال قبل قراردادی با بنیاد تاریخ پژوهی انقلاب اسلامی منعقد و تدوین کتاب شروع شود.
وی اظهار کرد: به علت آتش سوزی شهربانی مراغه در سال 1357 موفق به کسب اسناد مکتوب از این شهرستان نشدیم و در این راستا از اسناد موجود در مرکز اسناد انقلاب اسلامی، مرکز بررسی اسناد وزارت اطلاعات، سازمان اسناد ملی ایران و مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی بهره گرفتیم.
دانش آموخته مقطع دکتری تاریخ با گرایش ایران دوره اسلامی، یادآور شد: اسناد اهدایی فریدون مرزپور و آیت الله شیخ علی ارومیان از مستنداتی است که راه را برای ادامه مسیر این پژوهش هموار کرد.
پورموذن، ادامه داد: عمل به رهنمودها و تاکیدهای امام خمینی (ره) و رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران مبنی بر انتقال خاطرات انقلاب به نسل های بعدی از مهمترین اهداف تدوین این کتاب بود و جریان انتقال تفکر انقلاب اسلامی به توده مردم، نقش رهبری روحانیان در آن و عکس العمل مردم به جریان های تاثیر گذار انقلاب در این اثر تشریح شده است.
وی گفت: با توجه به وجود پادگان نظامی (امام رضا (ع)) در مراغه و نفوذ رژیم وقت در ارتشیان، واکنش نیروهای مذهبی و غیرمذهبی فعال این شهرستان در قبال جو نظامی و طاغوتی حاکم، مراغه را به یکی خاستگاه های مهم انقلاب در شمال غرب تبدیل کرده است.
رئیس هیات مدیره انجمن تاریخ پژوهان مراغه یادآوری کرد: با موفقیت نسبی انقلاب اسلامی در سال 1356، مبارزه های انجام یافته در این شهرستان نیز شکلی منسجم تر به خود گرفت که سعی شده در این کتاب بر آن ها بیشتر توجه شود.
پورموذن، اظهار داشت: آیت الله شیخ علی ارومیان از هدایت کنندگان نهضت امام (ره) و زنده یاد حاج سعادت موسوی از چهره های تاثیر گذار مردمی در این شهرستان هستند که در انسجام این مبارزه ها نقش بسزایی داشته اند.
وی اضافه کرد: جریان ها و تحولات انقلاب اسلامی، روند اصلاحات ارضی در مراغه، تبعید حضرت امام (ره) و عکس العمل روحانیان مراغه در قبال این قضیه، شکل گیری انجمن های ایالتی و ولایتی، اعتراض های مردم مراغه علیه رژیم شاهنشاهی از دیگر بخش هایی است که در این کتاب به آن توجه شده است.
مولف کتاب 'انقلاب اسلامی در مراغه' با اشاره به اینکه 'شهدای قبل از پیروزی انقلاب' از دیگر بخش های مهم این کتاب است، گفت: اولین شهیدی که در این کتاب به آن اشاره شده طلبه شهید عبدالله غفاری است که در سال 1356 در مسجد آقا محمد تقی، علیه شاه سخنرانی تندی داشت و انقلابیان مراغه برای جلوگیری از دستگیری وی توسط ساواک، شهید غفاری را از شهر خارج کردند تا وی به قم مشرف شود.
پورموذن، افزود: غفاری، در تصادفی مشکوک در قم بعد از انتقال به بیمارستان به شهادت می رسد و با توجه به اسناد بدست آمده یقین حاصل می شود که اولین شهید انقلاب اسلامی در مراغه است.
وی اظهار کرد: شهید رضا شکاری (نخستین شهید هسته ای کشور) که در میدان مصلا به شهادت رسیده و شهیده فاطمه شریعت زاده (نخستین شهیده مراغه) که در مقابل خانه خود روبروی گروهان پایداری مراغه جنب مسجد نصیر آباد خیابان اوحدی بر اثر اصابت تیر به شهادت می رسند از دیگر شهدایی است که در این کتاب به آن اشاره شده است.
پورموذن، خاطرنشان کرد: مبارزه مردم مراغه در طول تبعید حضرت امام (ره) با تشکیل کانون های مذهبی مساجد و نشان دادن اعتراض های مردم در مراسم های عزاداری ماه محرم و یا اعیاد شعبانیه ادامه یافت و این اعتراض ها با اجرای نمایشنامه های مذهبی و تهیه و تکثیر جزوه های مذهبی نمود بیشتری یافت و براساس اسناد بدست آمده، مشخص می شود که سال 1355 مبارزان انقلابی این شهرستان به تعداد هفت نفر در آستانه سفر شاه به مراغه دستگیر و زندانی می شوند.
دیگر مولف این کتاب و عضو هیات مدیره انجمن تاریخ پژوهان مراغه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مراغه در سال های متمادی جایگاه تاریخی خود را در تاریخ ایران بارها به اثبات رسانده که وجود گزارش های تاریخی و مستندهای آن در طول دوره های گذشته به ویژه تاریخ بعد از اسلام گواه این ادعا است.
مسعود غلامیه، افزود: انقلاب اسلامی به عنوان نقطه عطفی در تاریخ معاصر ایران از این قائده مستثنی نیست و در این کتاب سعی شده تا شهر مراغه به عنوان یک شهرستان پیشرو در اقدام های اصلاحی اجتماعی و تاثیرگذار در منطقه که مکتب فرهنگی خود را به نمایش گذاشته است، مورد برسی قرار گیرد.
وی اظهار کرد: در این کتاب بر پایه روش منطبق با پژوهش های علمی دانشگاهی، زوایای ناگفته وقایع سال های قبل از انقلاب اسلامی و چگونگی شکل گیری جریانات انقلاب مردمی سال 1357 را بدون اعمال نظرات شخصی و به دور از حب و بغض ها، بررسی شده است.
دانش آموخته مقطع دکترای رشته تاریخ گرایش تاریخ پزشکی، یادآور شد: در راستای این پژوهش ناچار از استفاده از اسناد طبقه بندی شده بنیادها و مراکز اسنادی بودیم؛ از طرفی مشارکت مردمی در این واقعه لزوم استفاده از تاریخ شفاهی ثبت نشده را دوچندان می کرد که بعضی وقت ها همکاری نکردن برخی افراد و نهادها بر مشکلات این پژوهش تاریخی می افزود.
غلامیه، ادامه داد: با همه این نارسایی ها، نام و خاطر شهدای این انقلاب، مسیر را هموار و ما را در این حرکت مصمم کرد.
وی خاطرنشان کرد: تاریخ، درس عبرتی برای آیندگان بود تا بخوانند و بدانند پیشینیان چه رفتار غلطی در پیش گرفته بودند و امپراطوری های عظیم نیز تاب مقاومت نیاورده و روزی سرنگون شدند.
عضو هیات مدیره انجمن تاریخ پژوهان مراغه گفت: در کل بررسی 'تاریخ انقلاب اسلامی در مراغه' بدنبال ارتقای آگاهی مردم در خصوص گذشتگان خود بودیم و آنچه این اثر را متمایز از انواع خود و مناطق دیگر می کند، مراجعه به منابع دست اول، اشخاص مطلع و فعال در آن سال ها است.
غلامیه، افزود: این اسناد بدون در نظر گرفتن رفتار و اندیشه های افراد فعال در عرصه قبل از انقلاب در جریان های سیاسی بعد انقلاب در کنار اسناد منحصر به فرد و گاهی طبقه بندی شده با در نظر گرفتن عکس های مندرج در متن که در چند سال به زحمت بدست آمد، اثری شاخص در نوع خود به مکتب تاریخ ایران اسلامی تقدیم می کند.
وی افزود: این اثر تذکری بجاست که اگر نهادهای معتبر و معطوف به فرهنگ، همگام با سازمان های دانش بنیان در جهت فرهنگ سازی و توسعه فرهنگی در کنار توسعه علمی وارد شوند به طور قطع آثاری پربارتر و قابل تکیه تولید می شود.
انجمن تاریخ پژوهان مراغه با هدف تقویت، رشد و اعتلای تاریخ و فرهنگ مراغه تشکیل شده است و هم اکنون دارای کارگروه های مختلف از جمله باستان شناسی، تاریخ ایران باستان، تاریخ دوره اسلامی، تاریخ اسلام، تاریخ معاصر، معماری و فرهنگ و هنر است.
اعضای این نهاد پس از تاسیس موفق به تالیف 20 جلد کتاب در زمینه های مختلف از جمله تاریخ، تاریخ علوم پزشکی اسناد، ادیان و عرفان شده اند.



تاريخ : دو شنبه 25 آبان 1394برچسب:, | 18:20 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
 فرمانده انتظامي شهرستان مراغه آذربايجان شرقي از كشف 120تن برنج تقلبي به ارزش 6 ميليارد ريال در اين شهر خبر داد.
 
 http://news.police.ir/NewsGallery/Images/News/Larg_Pic/1394-08-24/IMAGE11447580752727.jpg
 
 

سرهنگ "سهراب رحيم زاده"  با اعلام اين خبر گفت: در پي اخبار واصله مبني بر فروش برنج هاي تقلبي در مراغه، پليس اين شهر کنترل واحدهاي صنفي در ميدان خشکبار را در دستور کار خود قرار داد.

وي اظهار داشت: در تحقيقات صورت گرفته، فردي که انواع برنج هاي تقلبي را با برندهاي خارجي نگهداري و مي فروخت، شناسائي و دستگير شد.

سرهنگ رحيم زاده تصريح کرد: در بازرسي از انبار متهم، 120 تن انواع برنج تقلبي به ارزش 6 ميليارد ريال کشف شد.

فرمانده انتظامي مراغه در پايان از عموم شهروندان خواست، در صورت اطلاع از فروش کالاهاي قاچاق توسط افراد سودجو، مراتب را در اسرع وقت از طريق تلفن 110 به پليس اطلاع دهند.


تاريخ : دو شنبه 25 آبان 1394برچسب:, | 9:49 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 سرپرست اداره بهزیستی مراغه گفت: شش میلیارد و 420 میلیون ریال تسهیلات اشتغال به توانجویان این شهرستان پرداخت شد.

 

شهین صادقی افزود: این تسهیلات به 57 توانجو و مددجوی زیرپوشش این اداره اعطا شده تا بتوانند با استفاده از مهارت خود از جمله قالی بافی، دامداری، خیاطی، آرایشگری، لوله کشی، جوشکاری و آرماتوربندی برای خود کارآفرینی کنند.
وی اظهار کرد: در سال جاری 16 میلیارد و 500 میلیون ریال تسهیلات قرض الحسنه برای توانجویان این شهرستان تخصیص یافته که تا کنون برای 57 توانجو به میزان شش میلیارد و 420 میلیون ریال اعطا شده است.
سرپرست اداره بهزیستی مراغه یادآور شد: هم اکنون 45 متقاضی دریافت تسهیلات اشتغالزایی در این اداره پشت نوبت دریافت این تسهیلات هستند تا بتوانند با استقاده از آن به سمت کارآفرینی و توانمندی حرکت کنند.
صادقی، ادامه داد: بهزیستی در بخش اشتغال فعالیت های متناسب با وضعیت مددجویان و توانمندی آنان، تسهیلات ارایه می کند که این تسهیلات 50 تا 150 میلیون ریالی به زنان بد و بی سرپرست، فرزندان ترخیص شده از مراکز حمایتی، توانجویان، خانواده های نیازمند و بهبودیافتگان بیماری اعتیاد اعطا می شود.
هم اکنون حدود 9 هزار و 850 توانجو تحت پوشش اداره بهزیستی مراغه بوده و در پنج حوزه خدمات دریافت می کنند.



تاريخ : دو شنبه 25 آبان 1394برچسب:, | 9:49 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 دادستان عمومی و انقلاب مراغه گفت: جسد فرد جوانی حدود 25 تا 30 ساله از سد علویان این شهرستان کشف شد.

 

علی دلداری افزود: حدود ساعت 16 روز گذشته این جسد توسط نیروهای آتش نشانی از آب پشت این سد کشف و با توجه به بررسی های انجام شده آثاری دال بر جنایی بودن این حادثه مشاهده نشده است.
وی اظهار کرد: در ظاهر این جسد شکستگی و اثری از ضرب و شتم نبوده و بنا به اعلام نهادهای ذیربط علت اولیه فوت این جوان خفگی در آب است.
دادستان عمومی و انقلاب مراغه یادآور شد: طبق آثار مشاهده شده احتمال می رود این جسد به مدت دو هفته در آب شناور بوده و تا کنون هویت وی نامعلوم است.
دلداری، ادامه داد: نهادهای قضایی و انتظامی مراغه تحقیقات خود را برای شناسایی هویت وی آغاز کرده و در این راستا پرونده های اعلام فقدان یا مفقودی افراد در شهرستان های همجوار نیز در حال بررسی است.
وی گفت: پس از شناسایی هویت این جسد تمامی مسایل مربوط به فوت وی مشخص می شود.



تاريخ : دو شنبه 25 آبان 1394برچسب:, | 9:46 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور گفت: تولید بذرهای پرورشی در این موسسه در سال زراعی گذشته با 50 درصد رشد به چهار هزار و 400 تن رسید.

 

صابر گلکاری  اظهارداشت: این بذرها علاوه بر انجام تحقیقات پژوهشی، در مزارع تحقیقاتی مناطق مختلف کشور توسط کشاورزان و زیر نظر کارشناسان کشت می شود.
وی اضافه کرد: با وجود تنش های خشکی و سرما در استان های غربی و برخی استان های شمال غرب، تولید بذر گندم و جو در این موسسه رشد داشته است.
رئیس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با بیان اینکه بیشتر بذر پرورشی گندم و جو این موسسه در شهرستان های مراغه، گچساران و سرارود تولید شده است، یادآور شد: این بذرها پاییز امسال برای کشت در سطح 25 هزار هکتار از اراضی دیم کشور در اختیار 16 استان قرار گرفته است.
گلکاری ادامه داد: عملکرد این بذرها در مقایسه با ارقام بومی و محلی 15 تا 20 درصد بیشتر خواهد بود.
موسسه تحقیقات کشاورزی دیم کشور با پنج ایستگاه اصلی و 9 ایستگاه فرعی برای استان های دیم خیز کشور 38 رقم گندم، جو، نخود، عدس، کلزا، گلرنگ و خردل معرفی کرده است.
این موسسه مستقر در مراغه جزو 24 موسسه تحقیقاتی بخش کشاورزی در کشور محسوب می شود و با ده ها موسسه تحقیقاتی بین المللی و ملی از جمله ایکاردا در زمینه کارهای تحقیقاتی کشاورزی همکاری دارد.



تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:, | 2:17 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 

 رییس اداره ثبت احوال مراغه گفت: صدور کارت ملی هوشمند در این شهرستان در سریع ترین زمان ممکن صادر می شود.

 

علیرضا شمس دانش: به منظور استقبال از انتخابات مجلس خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی، این اداره در سریع ترین زمان ممکن برای واجدان شرایط کارت ملی هوشمند صادر می کند.
وی اظهار کرد: تمامی افراد بالای 15 سال می توانند با مراجعه به سامانه الکترونیکی www.ncr.ir نسبت به دریافت کارت ملی و یا تعویض آن اقدام کنند.
رییس اداره ثبت احوال مراغه با اشاره به اینکه این سامانه تا نیمه اول آذر به متقاضیان نوبت می دهد، یادآور شد: در سال جاری در این شهرستان هفت هزار فقره کارت ملی هوشمند برای افراد صادر شده است.
شمس دانش، ادامه داد: متقاضیان کارت ملی می توانند هنگام ثبت نام محل های مورد نظر دفتر پیشخوان واقع در میدان امام حسین (ع) (دروازه سابق)، اداره ثبت احول و اداره پست را برحسب مدت زمان نوبت دهی انتخاب کنند.
وی با بیان اینکه شناسنامه مکانیزه نیز در مدت زمان یک هفته ای صادر می شود، گفت: در این خصوص متقاضیان تعویض و مفقودی شناسنامه نیز می توانند به محل های دفتر پیشخوان دولت و این اداره مراجعه و مدارک خود را تکمیل کنند.
شمس دانش، افزود: در سال جاری نیز چهار هزار فقره شناسنامه مکانیزه صادر شده است.
وی با اشاره به اینکه برگزاری انتخابات در بسیاری از حوزه های انتخابیه این شهرستان به صورت مکانیزه انجام می شود، یادآوری کرد: ارایه کارت ملی هوشمند برای شرکت در انتخابات مکانیزه ضروری است.
اداره ثبت احوال مراغه در فروردین سال 1307 شمسی تاسیس و در چهاردهم فروردین این سال اولین سند سجلی برای حاج میرزا عیسی خان فتوحی رییس وقت اداره معارف مراغه صادر شده است.
مراغه در تقسیمات کشوری سال 1311 تا 1316 دارای شش بلوک شامل مراغه، کشاور (هشترود)، قصبه بناب (بناب)، میاندوآب، ملک کندی (ملکان)، عجب شیر و مردق بود.



تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:, | 1:17 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
این کارگردان در یادداشت کوتاهی خطاب به مردم آذری زبان کشورمان چنین بیان کرد...

 یدالله صمدی در یادداشت کوتاهی خطاب به مردم آذری زبان کشورمان چنین بیان کرد:
 
مردم غیور وشریف آذربایجان، هم دیاران سرزمین مادریم، ایرانی، ملیت وقومیت ها را، حتی به سهو، مورد اهانت قرار نمی دهد بلکه به ایشان عشق می ورزد. آنان که موجب ازردگی خاطر شما تاریخداران، حماسه سازان و فرهنگ نویسان میهن عزیزمان را فراهم می نمایند، هنرمند نیستند به بزرگواری ومنش مردانه تان ببخشیدشان.
 
 
فیلمساز متولد مراغه و سرسپرده فرهنگ غنی آذری: یدالله صمدی


تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:, | 12:16 | نويسنده : شهروند مراغه ای |


امام جمعه مراغه:

امام جمعه مراغه گفت: مردم آذربایجان در طول تاریخ مدافع یکپارچگی ایران اسلامی بوده و هستند و اجازه نخواهند داد عده‌ای فرصت‌طلب و برخی کشورهای بی‌‌شناسنامه از موقعیت‌های پیش‌آماده بهره‌برداری سیاسی کنند.
http://img7.irna.ir/1394/13940822/81836759/81836759-70299185.jpg
 
 حجت‌الاسلام والمسلمین محمدتقی پورمحمدی در خطبه‌های امروز نماز جمعه این شهر با محکوم کردن حرکت سهوی عوامل برنامه فیتیله اظهار داشت: مسئولان صدا و سیما نباید اجازه دهند عده‌ای با سهل‌انگاری زمینه ناراحتی قومیت‌ها را فراهم کنند.
وی افزود: مردم ایران اسلامی با همدلی، وحدت و حفظ یکپارچگی اجازه نمی‌دهند دشمنان از حوادث داخلی بهره‌برداری سیاسی کنند.
نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در مجلس خبرگان رهبری گفت: اقوام مختلف در چهار گوشه ایران اسلامی نیز نباید اجازه دهند یک حرکت نسنجیده عامل تفرقه در کشور باشد.
امام جمعه مراغه تصریح کرد: مردم آذربایجان در طول تاریخ مدافع یکپارچگی ایران اسلامی بوده و هستند و اجازه نخواهند داد عده‌ای فرصت‌طلب و برخی کشورهای بی‌شناسنامه از موقعیت‌های پیش آماده بهره‌برداری سیاسی کنند.
وی با گرامیداشت یاد و خاطره علامه سیدمحمد طباطبایی و برخی علمای آذربایجان گفت: علمای آذربایجان در طول تاریخ پیشگام حرکت‌های انقلابی ظلم‌ستیز و مروج تشیع بوده‌اند.
پورمحمدی در ادامه با اشاره به موفقیت‌های ارتش عراق و سوریه در مقابله با تروریست‌های صهیونیستی تکفیری داعش افزود: زمینه برای نابودی و از بین رفتن شیطنت در عراق و سوریه فراهم شده است.



تاريخ : شنبه 23 آبان 1394برچسب:, | 12:14 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
فرمانده انتظامی شهرستان مراغه از کشف 31 کیلوگرم تریاک و دستگیری سه نفر در این شهرستان خبر داد.

 http://cdn.yjc.ir/files/fa/news/1394/8/20/3784464_523.jpg

 

 سرهنگ رحیم زاده ضمن اعلام این خبر گفت: ماموران گشت یگان امداد شهرستان مراغه در حین کنترل محور مواصلاتی مراغه-هشترود به یک دستگاه خودروی پژو 405 مشکوک شدند.

وی افزود: ماموران خودروی مورد نظر را تحت تعقیب قرار دادند و توانستند خودروی فوق را در داخل شهر متوقف کنند.

رحیم زاده تصریح کرد: در بازرسی از این خودرو مقدار 31 کیلوگرم تریاک که به صورت ماهرانه ای جاسازی شده بود بدست آمد.


تاريخ : پنج شنبه 21 آبان 1394برچسب:, | 9:38 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رییس کتابخانه های عمومی مراغه گفت: اتوبوس کتابخانه سیار با عنوان ' پیک صبا ' در سه روستای این شهرستان راه اندازی شد.

 

اکبر میرزایی افزود: این کتابخانه برای اولین بار در سه روستای نرج آباد، مغانجیق و طالبخان حضور یافت و موفق به عضوگیری 200 نفر و نوبت دهی به 150 نفر شد.
وی اظهارکرد: عضویت کتابخانه سیار رایگان بوده و علاقه مندان به مطالعه، کتاب های مورد نظر خود را امانت گرفته و بعد از گذشت 20 روز مطالعه، تحویل داده و کتاب دیگری را دریافت می کنند.
رییس کتابخانه های عمومی مراغه با بیان اینکه این کتابخانه هر سه هفته یک بار به روستاهای هدف مراجعه کرده و عضو گیری می کند، یادآور شد: این کتابخانه در راستای ارتقای سطح مطالعه در جامعه به ویژه روستاهای این شهرستان راه اندازی شد.
میرزایی، با اشاره به آغاز هفته کتاب از 23 تا 30 آبان، ادامه داد: به منظور تکریم کتابداران و بزرگداشت علامه طباطبایی، اهدای کتاب توسط مردم در بخش کودک و نوجوان به منظور گرد آوری منابع و ارائه به مناطق محروم این شهرستان دراین هفته انجام می شود.
وی گفت: نقش کتابداران در ترویج فرهنگ کتاب و کتاب خوانی مهم بوده و کتابداران در فراهم کردن زیر ساخت های فرهنگی جامعه گام موثری بر می دارند.
میرزایی، با بیان اینکه برنامه های مختلفی در طول هفته کتاب و کتاب خوانی در مراغه برای ارتقای سطح مطالعه انجام می شود، افزود: جستجوی آسان افراد برای منابع پیوسته در مطالعه موثر و سامانه مدیریت کتابخانه ها به نشانی اینترنتی www.samanpl.ir به منظور دسترسی و جستجوی منابع به صورت پیوسته ایجاد شده است.
هم اکنون سه کتابخانه عمومی مرکزی و خواجه نصیرالدین طوسی مراغه و ثامن الائمه شهر خداجوی این شهرستان به علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی خدمات ارایه می کنند.



تاريخ : چهار شنبه 20 آبان 1394برچسب:, | 18:18 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
پس از گذشت 38 سال صورت گرفت
بازگشت فسیل‌های 9 میلیون ساله مراغه از آمریکا

 

خبرگزاری فارس: بازگشت فسیل‌های 9 میلیون ساله مراغه از آمریکا
 

غلامرضا زراع  گفت: این فسیل‌ها در مدت سه سال و بین سال‌های 53 تا 56 توسط فسیل شناسان دانشگاه هاروارد در مراغه کشف و به آمریکا منتقل شده بودند.

مسئول مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی ایران افزود: در این حفاری‌ها که در 35 نقطه مراغه صورت گرفته بود حدود سه هزار قطعه فسیل استخراج شد که از این تعداد یک هزار و 500 قطعه به آمریکا انتقال و مابقی در موزه تاریخ طبیعی ایران نگهداری می‌شود.

وی افزود: این فسیل‌ها به منظور انجام مطالعات دیرینه‌شناسی سال 56 به امریکا انتقال و از آن زمان در این کشور بود که با پیگیرهای 12 ساله جمهوری اسلامی ایران حالا به کشور برگردانده شده‌اند.

زارع گفت: بیشتر این فسیل‌ها مربوط به خانواده فیل‌سانان، گاوسانان، زرافه، گوشت خواران، اسب‌ها و کرگدن‌ها هستند.

وی قدمت این فسیل‌ها را 7 تا 9 میلیون سال اعلام کرد و افزود: فسیل‌های کاوش شده بسته‌بندی و به کشور عودت داده شده‌اند.

مسئول مرکز تحقیقات فسیل‌شناسی ایران در مراغه، گفت: منطقه فسیلی مراغه با قدمت مطالعاتی 170 ساله یکی از پنج منطقه فسیلی مهره‌داران در دنیا است.

وی افزود: تراکم و تنوع بالای فسیل مهره‌داران در مراغه این شهر را به بهشت فسیل‌شناسان تبدیل کرده است.

زارع گفت: تاکنون تحقیقات فسیل‌شناسی بسیاری از سوی محققان روسی، اتریش، هلند، فرانسه، آمریکا، ژاپن و چین در این منطقه انجام شده است.

 اولین کاوش در منطقه فسیلی مراغه در سال 1858 توسط فسیل شناس روسی بنام آبیخ انجام شده است. منطقه فسیلی مراغه در وسعت 35 کیلومتر در 15 کیلومتر قرار گرفته و یک هزار و 26 هکتار از آن به عنوان اثر طبیعی ملی به ثبت رسیده است.



تاريخ : چهار شنبه 20 آبان 1394برچسب:, | 18:17 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

معاون استاندار آذربایجان شرقی و فرماندار ویژه مراغه با صدور بیانیه ای ضمن محکوم کردن توهین برنامه فیتیله از شبکه دو سیما اعلام کرد: این موضوع را تا حصول نتیجه پیگیری می کنیم.

 

 

ظفر محمدی در این بیانیه آورده است، آذری زبانان با فرهنگ و آگاه، حرکت ناشایست برنامه فتیله در شبکه دو در روز جمعه گذشته شما را رنجیده خاطر کرد و اینجانب از این موضوع بسیار متاسف و متاثر شده ام و ضمن محکوم کردن چنین اعمالی، تا حصول نتیجه پیگیر موضوع خواهم بود.
وی در ادامه بیانیه ضمن دعوت به آرامش و حفظ وحدت ملی از مردم فهیم و شهیدپرور و به ویژه دانشجویان روشنفکر این شهرستان از آنان خواست اجازه دهند مسوولان کشوری و استاندار آذربایجان شرقی موضوع را پیگیری کنند.
محمدی، همچنین در این بیانیه از تجمع کنندگان 18 آبان که با آرامش و متانت، خواسته های خود را اعلام کردند، قدردانی کرد.
در ادامه این بیانیه آمده است، اقدام واقع بینانه و به موقع مسوولان صدا و سیما در برخورد با خاطیان و عذرخواهی آنان از مردم، نشانگر این است که مسوولان رسانه ملی از این مساله ناراحت هستند.
وی، از مردم خواست اخبار مربوط به این موضوع را از رسانه های جمعی داخلی پیگیری کنند.



تاريخ : چهار شنبه 20 آبان 1394برچسب:, | 18:15 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

براثر خفگی ناشی از تنفس 113 راس گوسفند در مراغه تلف شد.

خبرگزاری فارس: تلف شدن 113 راس گوسفند بر اثر خفگی در مراغه
 

 عضو شورای روستای ینگجه در مراغه با اشاره به تلف شدن 113 راس گوسفند بر اثر خفگی طی شب گذشته گفت: صاحبان این گله، گوسفندان را به خاطر سرمای هوا شب در آغول نایلونی نگهداری می‌کردند که کمبود اکسیژن موجب خفه شدن گله شده است.

مقصود جهان‌بین افزود: در این حادثه دو نفر از اهالی روستای ینگِجه مراغه 600 تا 700 میلیون ریال خسارت وارد آمده است.

مراغه از قطب‌های پرورش گوسفند در آذربایجان‌شرقی و اهالی روستاهای دامنه سهند روزهای پاییزی به خاطر کمبود علوفه گوسفندان خود را در باغ‌های شهرستان نگهداری می‌کنند.



تاريخ : دو شنبه 18 آبان 1394برچسب:, | 11:59 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
پس از پخش برنامه «فتیله»

مهدی دواتگری در نامه‌ای به دادستان عمومی و انقلاب تهران از مسئولان سازمان صداوسیما شکایت کرد و خواستار تعقیب و مجازات مسئولان و عوامل دخیل در تولید و پخش برنامه «فیتیله» شد.

خبرگزاری فارس: نماینده مراغه از صداوسیما شکایت کرد
 

 مهدی دواتگری عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به عباس جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران از مسئولان سازمان صداوسیما شکایت کرد و خواستار تعقیب و مجازات مسئولان و عوامل دخیل در تولید و پخش برنامه «فیتیله» شد.

متن این نامه به این شرح است:

احتراماً‌ دقایق 37 تا 45 برنامه فیتیله روز جمعه مورخ 94/8/15 در توهین آشکار به مردم غیور و دلاور آذری زبان موجبات رنجش خاطر نه تنها آذری‌زبانان بلکه ملت ایران را فراهم ساخته است.

آذری‌زبانان سرمایه سترگ و بی‌بدیل ایران اسلامی است که هویت و پیشینه تاریخی و فرهنگی آنان بر کسی پوشیده نیست. دلاور مردان آذری‌زبان همواره در عرصه‌های سیاسی،‌ اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی و ... در عرصه‌های آزادی‌خواهی (همانند انقلاب مشروطیت و انقلاب شکوهمند اسلامی) دفاع از تمامیت ارضی کشور (نمونه بارز آن 8 سال دفاع مقدس می باشند)،‌مظهر وحدت ملی بوده تا کشور بر تندباد حوادث بیاید و کیان خویش حفظ نماید.

این افتخار بزرگی است که حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مقام معظم رهبری،‌ مرحوم آیت‌الله علامه امینی، مرحوم آیت‌الله علامه جعفری ... که امت اسلامی حوزه علمیه ملت بزرگ ایران به ایشان می‌بالند آذری‌زبان هستند. پرفسور دکتر محمد قنادی مراغه پدر علم هسته‌ای ایران افتخار دارد که فرزند آذربایجان می‌‌باشد. مردمی که در جریان پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و 8 سال دفاع مقدس ده‌ها هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب اسلامی نموده است.

صدا و سیمای جمهوری اسلامی به عنوان رسانه ملی بایستی حرمت مردم آذری‌زبان را (مقام معظم رهبری از آذربایجان به عنوان سر ایران نام بردند) در جهت تقویت گنجینه و سرمایه ملی معطوف دارد. اصل 175 قانون اساسی نیز صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران را به تأمین موازین اسلامی و مصالح کشور ملزم نموده و در حالی که به موجب اصل نهم قانون اساسی در جمهوری اسلامی ایران،‌ آزادی و استقلال و وحدت ملی و تمامیت ارضی کشور از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و حفظ آنها وظیفه دولت و آحاد ملت است.

اقدام شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی ایران در تحقیر آذری‌زبانان و توهین آشکار با این اقدام که دو فرد به ظاهر آذری‌زبان به تعبیری به جای استفاده از مسواک از فرچه دستشویی جهت شست و شوی دهان استفاده نموده و منجر به متصاعد شدن بوی بد دهان کودک آذری‌زبان شده است به مردم غیرتمند آذربایجان،‌ برخلاف موازین اسلامی آیه 11 سوره الحجرات که می‌فرماید: ای اهل ایمان،‌ مؤمنان هرگز نباید قومی قوم دیگر را مسخره و استهزا کنند،‌ شاید آن قوم که مسخره می‌شود از خود آنان بهتر باشند.

اصول نهم و 175 قانون اساسی (نقض وحدت ملی،‌ موازین اسلامی و مصالح کشور) و منویات مقام معظم رهبری بوده بنابه مراتب در راستا اصل 67 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که در برابر قرآن مجید به خدای قادر متعال سوگند یاد کرده‌ام و با تکیه بر شرف انسانی خویش تعهد نموده‌ام پاسدار حریم اسلام و مبانی جمهوری اسلامی ایران ( من جمله صیانت از وحدت ملی و پایبند به حفظ حقوق ملت باشم مستنداً‌ به ماده 608 قانون مجازات اسلامی و با عنایت به قانون استفساریه‌ این ماده مصوب 1379 که تصریح داشته از نظر مقررات کیفری اهانت و توهین ... عبارت است از به کار بردن الفاظی که صریح یا ظاهر باشد و یا ارتکا به اعمال و انجام حرکاتی که با لحاظ عرفیات جامعه موجب تحقیر آنان شود) و به نمایندگی از ملت ایران،‌ مردم غیور آذربایجان و حوزه انتخابیه مراغه و عجب‌شیر در مجلس شورای اسلامی، ضمن اعلام شکایت از مسئولین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران در توهین آشکار به آذری‌زبانان،‌ مردم شریف و غیور آذربایجان و موکلین اینجانب،‌ تقاضای تعقیب و مجازات مسئولان و عوامل دخیل در تولید و پخش این برنامه موهن ایضاً شناسایی ریشه‌های این اقدام توهین‌آمیز و مخل امنیت ملی تا آشکار شدن موضوع را خواستارم.

مهدی داوتگری

نماینده مراغه در مجلس شورای اسلامی



تاريخ : دو شنبه 18 آبان 1394برچسب:, | 12:8 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
کشف محموله 3 ميلياردي گردو و بادام قاچاق در مراغه
فرمانده انتظامي شهرستان مراغه آذربايجان شرقي از توقيف محموله بزرگ گردو و مغز بادام چيني به ارزش 3 ميليارد ريال در اين شهرستان خبر داد.
 http://news.police.ir/NewsGallery/Images/News/Larg_Pic/1394-08-18/IMAGE11447047832324.jpg

سرهنگ "سهراب رحيم زاده" با اعلام اين خبر گفت: در پي کسب خبري مبني بر قاچاق گردو و مغز بادام خارجي توسط دو دستگاه کاميون و خودرو نيسان، بلافاصله ماموران يگان امداد به محل عبور خودروها اعزام شدند.

وي افزود: پس از شناسايي و توقيف خودروهاي مورد نظر، در بازرسي از آنها 7 تن گردو و مقاديري مغز بادام خارجي قاچاق کشف شد.

سرهنگ رحيم زاده تصريح کرد: ارزش ريالي اين محموله قاچاق 3 ميليارد ريال برآورد شده  که در اين رابطه دو متهم دستگير و با تشکيل پرونده به مرجع قضائي معرفي شدند.

فرمانده انتظامي شهرستان مراغه در پايان گفت: برخورد با قاچاقچيان کالا و ارز به طور مستمر ادامه خواهد داشت و شهروندان در صورت مشاهده هرگونه موارد مشکوک، موضوع را با پليس 110 در ميان بگذارند.



تاريخ : دو شنبه 18 آبان 1394برچسب:, | 11:6 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

اقدامی که به عذر خواهی ختم شد+جزئیات

در پی پخش سری جدید برنامه "فیتیله" موضوعی در یکی از آیتم های این برنامه کودک و نوجوان رخ داده که به شدت در شبکه های اجتماعی بازتاب پیدا کرده و متاسفانه موضوعی شده است تا رسانه های معاند نیز به پوشش این موضوع بپردازند و از آن به عنوان "توهین شنیع علیه ملت ترک!" یاد کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا به نقل از میانا، ماجرا از این قرار است که در یکی از آیتم های فیتیله به نام "هتل فیتیله ای" پدر و پسر ترک زبانی قصد ترک زودهنگام هتل را دارند و علت آن را نیز به صورت دست و پا شکسته و هم ترکی و هم فارسی بوی بدی اعلام می کنند که از اتاق آنها استشمام می شود.مدیر پذیرش هتل هم بعد از بررسی متوجه می شود که فرزند این مسافر به اصطلاح ترک زبان،به جای استفاده از مسواک از فرچه توالت برای شستن دهان خود استفاده کرده است و این بوی بد نیز از دهان این کودک متصاعد می شود.

متن بیانیه :

دوستان و همراهان گرامی

در تاریخ 94/08/15 در برنامه فیتیله نمایشی پخش شد که باعث آزرده خاطر شدن عده ای از عزیزان مخاطب گردید در این باره نکات زیر را به استحضار می رساند:

1-سابقه فعالیت گروه فیتیله گواه این ادعا است که اقوام و طوایف ایران همواره مورد احترام بوده و این گروه هیچگاه به خود اجازه نمی دهد به ایشان توهین یا جسارتی روا نماید.

2- اصالت بازیگران اصلی این برنامه از اقوام اصیل ایران همچون آذری ، گیلک و لر بوده و هیچگاه به خواستگاهی که از آن بر آمده اند توهین نمی کنند.

3- مفهوم نمایش مورد اشاره در زمینه آموزش استفاده مسواک بوده و مانند نمایش های دیگر ترکیبی فانتزی از گویش و لهجه های مختلف در فضای نمایش استفاده شده است و این به معنای جسارت به قوم و یا لهجه خاصی نمی باشد.

در آخر این گروه صمیمانه از سو تفاهم پیش آمده از همه ی بینندگان با ارزش برنامه فیتیله عذرخواهی کرده و بار دیگر تاکید می کند بقای برنامه فیتیله و هر برنامه تلویزیونی دیگر متکی به نگاه پر مهر بینندگان آن برنامه می باشد و رضایت قلبی ایشان آرزو همیشگی این برنامه می باشد.

 

 علیرضا آقایی

تهیه کننده برنامه فیتیله



تاريخ : یک شنبه 17 آبان 1394برچسب:, | 16:43 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مدیر جهاد کشاورزی مراغه گفت: نخستین سیب شب عید استان به مقدار 300 تن در این شهرستان ذخیره شد.

خبرگزاری فارس: ذخیره نخستین بخش سیب شب عید آذربایجان‌شرقی در مراغه
 

محمد نریمانی  اظهار داشت: این میزان سیب برای شب عید استان از سوی سازمان تعاون روستایی خریداری و ذخیره شده است.

وی با بیان اینکه امسال پایین بودن قیمت سیب موجب متضرر شدن باغداران مراغه شده است، افزود: خرید و ذخیره‌سازی بخش از محصول کشاورزان می‌تواند در تعادل بخش بازار مناسب باشد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان مراغه اضافه کرد: مراغه قطب تولید سیب در آذربایجان‌شرقی و امسال 160 هزار تن محصول در این شهرستان تولید و نزدیک به 80 هزار تن در سردخانه‌ها و انبارهای شهرستان ذخیره و آماده فروش است.



تاريخ : شنبه 16 آبان 1394برچسب:, | 21:30 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی:

برخورد پیکان با نیسان درجاده هشترود– مراغه ۵کشته و زخمی درپی داشت

 
 مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی گفت: برخورد پیکان با نیسان درجاده هشترود– مراغه ۵کشته و زخمی درپی داشت.

حبیب حسینقلی زاده  در این خصوص گفت: متاسفانه در این حادثه یک نفر کشته شد و چهار نفر دیگر زخمی شدند.

وی در تشریح این حادثه افزود: در کیلومتر ۱۰ جاده هشترود مراغه، به دنبال برخورد خودروی سواری پیکان و نیسان در ساعت ۱۸:۵۰ امروز جمعه پایگاه های فوریت های پزشکی قویون قشلاق و هشترود به محل اعزام شدند.

مسئول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی آذربایجان شرقی ادامه داد: تکنسین های اورژانس ۱۱۵ با بررسی صحنه حادثه و رسیدگی به وضیعت مصدومین، فوت یک تن را تائید و چهار مصدوم حادثه را به بیمارستان هشترود انتقال دادند.

وی با تاکید بر اینکه باید رانندگان در شرایط آب و هوایی مختلف سرعت مطمئنه را رعایت کنند، ابراز داشت: امیدواریم تا رانندگان با رعایت نکات ایمنی سفر به همراه سرنشینان خودورهای خود سلامت سفر کنند و شاهد کاهش تصادفات جاده ای باشیم.

حسینقلی زاده سپس گفت: در تماس با اورژانس ارائه ادرس دقیق و همچنین گزارش مختصری از نوع حادثه و تعداد مصدومین بسیار ضروری است تا در سریع ترین زمان به تعداد مناسب امبولانس اعزام شود.



تاريخ : جمعه 15 آبان 1394برچسب:, | 21:15 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه گفت: راهپیمایی های مردمی از جمله 13 آبان مانع از غفلت مردم و تکرار حادثه عاشورا می شود.

 http://img7.irna.ir/1394/13940813/81825310/81825310-70278525.jpg

حجت الاسلام علی امیری، روز چهارشنبه در جمع شرکت کنندگان در راهپیمایی یوم الله 13 آبان دراین شهرستان افزود: انقلاب اسلامی ایران برگرفته از نهضت عاشورا بوده و تمامی حرکت های سیاسی، فرهنگی و اجتماعی آن بر اساس آموزه های قیام عاشورا انجام می شود.
وی، غفلت مردم را مهم ترین علت بوجود آمدن نهضت عاشورا عنوان و اظهار کرد: امام حسین (ع) برای آگاهی مردم، احیای دین و ایستادگی در برابر طاغوت زمان به قیام برخواستند و امام راحل نیز با توجه به این آموزه ها، نهضت انقلاب اسلامی را آغازکرد و با رهبری خود و پشتیبانی مردم آن را به پیروزی رساندند.
رییس اداره تبلیغات اسلامی مراغه یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران نعمت بزرگی برای مردم بوده و اگر مردم از دسیسه های دشمنان غفلت کنند و فریب ظاهرآنان را بخورند بدون شک حادثه ای همانند عاشورا تکرار می شود.
حجت الاسلام امیری ادامه داد: با توجه به تاکیدهای رهبر معظم انقلاب، دشمنی آمریکا با انقلاب اسلامی ایران همچنان ادامه داشته و با توجه به این دشمنی، مردم و مسوولان با وجود پیگیری مذاکرات هسته ای زیرنظر رهبری، هوشیارانه در برابرآنان ایستاده اند.
وی گفت: شعار مرگ برآمریکای مردم جمهوری اسلامی، بیدارباشی برای تمامی آزادی خواهان جهان بوده و نمایانگر حرکت مردم ایران در برابر طاغوت و ظالمان است.
مردم انقلابی مراغه همپای دانش آموزان و دانشجویان با راهپیمایی و تجمع در خیابان جام جم، با سر دادن شعارهای استکبار ستیزی مانند ' دانشجو، دانش آموز و ملت ما بیدار است از فتنه گری آمریکا بیزار است'، ' دانش آموز - دانشجو فدایی اسلام، رهبر و قرآن است'، 'مرگ بر آمریکا' ، 'مرگ بر اسراییل' و 'اطاعت از خامنه ای اطاعت از امام است' با آرمان های امام راحل و رهبر معظم انقلاب بیعتی دوباره بستند.
دراین آیین قطعنامه ضد استکباری درهشت بند قرائت و با تکبیر شرکت کنندگان به تایید رسید.
دراین بیانیه بر وحدت و یکپارچگی، همدلی و همزبانی حول محور ولایت فقیه، پایبندی مردم ایران برای مبارزه با شیطان بزرگ آمریکا با توجه به اعتقادات تاریخی و مذهبی و بیزاری ملت ایران از حمایت های آمریکا و سکوت جوامع بین المللی از تشکیل و فعالیت گروه های تکفیری داعش تاکید شد.
همچنین دراین بیانیه بر خشم ملت ایران در سوء مدیریت آل سعود و جان باختن حجاج ، کشتار مردم مظلوم فلسطین و یمن در سایه سکوت جوامع بین المللی تاکید شده و بر حمایت ایران از مردم مظلوم یمن، فلسطین، عراق و افغانستان تاکید شده است.
تاکید بر اجرای اقتصاد مقاومتی از سوی مسوولان کشور و تجدید میثاق با آرمان های امام راحل و شهیدان انقلاب اسلامی در سایه رهبری های داهیانه رهبر معظم انقلاب از دیگر بندهای این بیانه است.



تاريخ : پنج شنبه 14 آبان 1394برچسب:, | 11:55 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

متاسفانه به دلایل مختلف در داخل شهر

متوجه نا هنجاری برخی از مردم می شویم

یکی از عذاب آورترین آنها  این است که

مردم تحمل 30 ثانیه چراغ قرمز را ندارند

مخصوصا موتور سوارها و بعضی خودروهای مسافربر

 

اما فقط یک کلمه

یکبار عجله دارید ، یکبار دیرتان شده ، یکبار اعصاب ندارید ،

یکبار و یکبار و یکبار

 

اما خلاصه ی کلام

والا به خدا این چراغ مخصوص انسان هاست

 

چه موتور و چه خودروی عمومی و تاکسی

این چراغ رو برای من و شما و انسان ها ساخته اند

واقعا اگر حس میکنید شهرنشین هستید و بویی از فرهنگ احترام به حقوق دیگران رو دارید

حداقل این چراغ رو رد نکنید

والا به این نمیگن زرنگی

بعد از اینکه چراغ رو رد نکردید ، اون موقع به همه ی دنیا ایراد دربیارید

 

بلا نسبت  چهارپایان که چراغ ندارند

 

( فکر میکنم حق مطلب ادا شد ، اما به قول معروف کو گوش شنوا )

البته عابرین هم خیلی بی توجه هستن

 

تازه دم از فرهنگ و رانندگی تو اروپا هم دم میزنیم و کشور خودمون رو قبول ندارند بعضی ها

والا اگه یک ذره دید رو وسیع تر کنیم و هرکس وجدانا برا خودش درست عمل  کنه

خیلی خوب میشه

خیلی



تاريخ : چهار شنبه 13 آبان 1394برچسب:, | 16:50 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

افت دما و یخبندان اخیر موجب بروز خسارت 164 میلیارد و 100 میلیون ریالی به باغداران سیب شهرستان مراغه شد.

 

 

براساس اعلام اداره هواشناسی، دوشنبه شب گذشته در روستاهای دامنه سهند این شهرستان دمای هوا به دو درجه زیر صفر رسیده بود که این امر موجب بروز پدیده یخ زدگی در حدود 50 روستای مراغه شد.
بخشدار سراجو نیز به خبرنگارایرنا گفت: دوشنبه شب گذشته در28 روستای این شهرستان باغداران سیب متحمل خسارت 120 میلیارد ریالی شده اند.
نقی محمدی افزود: این خسارت بر حدود 300 هکتار از باغ های این بخش وارد شده و میزان سیب های سرما دیده حدود هفت هزار و 500 تن است.
بخشدارمرکزی مراغه نیز دراین ارتباط گفت: 22 روستای این بخش نیز شب گذشته هوای زیر صفر درجه را تجربه کرد که این افت دما موجب بروز خسارت 44 میلیارد و 100 میلیون ریال شده است.
حسین گلمحمدی افزود: دراثر این پدیده دوهزار و 450 تن از محصول سیب باغداران دچار یخ زدگی شده است.
درسال جاری، باغداران سیب مراغه در چهار نوبت متحمل خسارت شامل سرمای دیر رس بهاره، تگرگ اول مهر و اول آبان و یخ زدگی شده اند.
از باغ های مراغه 26 رقم سیب تابستانه و پاییزه برداشت می شود که بیش از 95 درصد تولید این شهرستان شامل دو نوع سیب قرمز و طلایی پاییزه است.
مراغه از دو بخش مرکزی و سراجو تشکیل شده و دارای 173 روستا شامل 74 روستا در بخش مرکزی و 99 روستا در بخش سراجو است.



تاريخ : چهار شنبه 13 آبان 1394برچسب:, | 16:47 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 رئیس مرکز تحقیقات نجوم و اختر فیزیک مراغه گفت: یک جرم فضایی به قطر یک تا دو متر در 22 آبان ماه با زمین برخورد می کند، این جرم به عنوان زباله فضایی خطری برای زمین و ساکنان آن ایجاد نمی کند.

 

حسین عبادی افزود: بنا به رصدهای رصدخانه آریزونای امریکا در هفته گذشته، این زباله فضایی برای اولین بار رصد شده و احتمال می رود یک جرم به قطر یک تا دو متر بوده که منشاء آن تا کنون ناشناخته است.
وی اظهار کرد: در اولین روز مشاهده، فاصله این جرم با زمین در حدود دو برابری فاصله زمین تا ماه (770 هزار کیلومتر ) بوده که هم اکنون این مسافت به 384 هزار کیلومتر (فاصله زمین تا ماه) رسیده است.
رئیس مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه یادآور شد: این جرم که به احتمال قطعه ای از راکت، آپولوها و دیگر مصنوعاتی است که انسان به فضا فرستاده، پیش بینی می شود 22 آبان مصادف با 13 نوامبر در حدود 65 کیلومتری ساحل جنوبی سریلانکا در اقیانونس هند به دریا سقوط کند.
عبادی، با بیان اینکه بعد از رصدخانه آریزونا، محققان آژانس فضایی اروپا نیز این جسم ناشناخته را رصد کرده اند، ادامه داد: احتمال دارد این جسم ناشناخته وقتی با اتمسفر زمین برخورد کند، محو شود.
وی، تعیین زمان دقیق برخورد جسم های خارج از جو با زمین را مهمترین علت رصد جرم های فضایی عنوان کرد و گفت: دانشمندان اختر فیزیک این گونه اجسام را با هدف ایجاد آمادگی، مقابله با برخورد اجرام آسمانی در حال حرکت به سوی زمین و تعیین محل دقیق برخورد آن ها، رصد می کنند.
زباله فضایی اشیایی است که توسط انسان ها به وجود آمده و بنا به دلایل مختلف از جمله از دست دادن کارایی در فضا رها شده و در مدار زمین گردش می کنند.
برآورد می شود که تعداد این اشیاء ده ها میلیون قطعه باشد و با توجه به سرعت حرکت آن ها در فضا، امکان آسیب رساندن به ماهواره ها و سفینه های فضایی حتی توسط قطعات به نسبت کوچک وجود دارد.
مرکز نجوم و اختر فیزیک مراغه در اردیبهشت سال 1381 با موافقت شورای گسترش آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان یک مرکز پژوهشی تاسیس شد.
فعالیت های پژوهشی این مرکز از سال 82 آغاز شده که علاوه بر محققان دانشگاه های داخل کشور محققانی از موسسات پژوهشی خارجی مانند موسسه پژوهشی ایزمیران روسیه، رصدخانه کوت دازور فرانسه، رصد خانه بویراکان ارمنستان و دانشگاه باکو در قالب قراردادهای پژوهشی با این مرکز همکاری دارند.
اجرای بیش از 450 طرح پژوهشی توسط محققان در این مرکز پیشنهاد که نتیجه آن چاپ بیش از 320 مقاله ISI ، ارایه 42 مقاله در کنفرانس های علمی بین المللی و ارایه 32 مقاله در همایش های علمی ملی است.
این مرکز از مهرماه سال 1392نیز فعالیت آموزشی خود را با پذیرش چهار دانشجو در دوره کارشناسی ارشد و دکتری رشته فیزیک نجومی آغاز کرده است.



تاريخ : چهار شنبه 13 آبان 1394برچسب:, | 16:46 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

 مدیر کمیته امداد امام خمینی (ره) مراغه ، ارزش این مقدار سیب را 840 میلیون ریال اعلام کرد .

ایوب هاشمیان افزود : این میزان سیب را 89 نفر از باغداران متمکن مراغه برای توزیع در میان نیازمندان در اختیار کمیته امداد قرار دادند.
وی پیش بینی کرد این میزان تا پایان فصل برداشت محصول به 100 تن افزایش یابد .
مدیر کمیته امداد مراغه گفت : زکات مستحبی جمع آوری شده در بسته های 30 کیلوگرمی بین خانواده های تحت پوشش این نهاد توزیع شد .
برداشت سیب از باغهای مراغه از نیمه دوم مهر آغاز شده است و تا پایان آبان ادامه دارد .
مراغه قطب اول تولید سیب در آذربایجان شرقی است.
امسال در این شهرستان 160 هزار تن سیب تولید شده است.



تاريخ : چهار شنبه 13 آبان 1394برچسب:, | 16:45 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای در175 مدرسه مراغه با هدف استعدادیابی و تحرک پذیری بین 27 هزار دانش آموز این شهرستان آغاز شد.

 

 

مدیرآموزش و پرورش مراغه روز دوشنبه درآیین آغاز این المپیادها در مجموعه ورزشی شهید گفت: در این طرح دانش آموزان در 11 رشته ورزشی آموزشگاهی از جمله والیبال، بدمینتون، شطرنج، هندبال، بازی های بومی و محلی، تنیس روی میز و بسکتبال با هم به رقابت می پردازند و پر استعداد ترین آن ها انتخاب می شوند.
جلیل اسلامی افزود: این طرح به منظور نهادینه کردن ورزش در بین نسل نوجوان و ارایه راهکاری برای تامین سلامتی آینده جامعه همچنین قهرمان پروری در بین 175دبیرستان دوره اول و دوم متوسطه پسرانه و دخترانه طی سال جاری اجرا می شود.
وی اظهار کرد: ورزش اساس سلامتی و نشاط روح است و موجب بالا رفتن روحیه دانش آموزان، تقویت نیروی جسمانی، شادی و نشاط دانش آموزان و در نتیجه تحصیل و یادگیری بهتر آنان می شود.
مدیرآموزش و پرورش مراغه یادآور شد: ایجاد شادابی بین دانش آموزان، استعدادیابی در داخل مدارس، افزایش تحرک و جلوگیری از بیماری های ناشی از ورزش نکردن از مهم ترین اهداف برگزاری المپیادهای ورزشی درون مدرسه ای است.
اسلامی، با بیان این که سند توسعه آموزش و پرورش با هدف اصلی مدرسه محوری دنبال می شود، ادامه داد: دراین راستا تمام مسابقه های ورزشی، علمی، فرهنگی و آموزشی باید در مدرسه و کلاس انجام شود.
هم اکنون 43 هزار دانش آموز و سه هزارکادر فرهنگی در500 مدرسه دولتی و غیردولتی شهرستان مراغه در حال تحصیل و تدریس هستند.



تاريخ : چهار شنبه 13 آبان 1394برچسب:, | 16:44 | نويسنده : شهروند مراغه ای |
هندبالیست نوجوان شهرستان ویژه مراغه به مرحله دوم اردوی تیم ملی جمهوری اسلامی ایران دعوت شد.
 میثم محمد رضازاده نوجوان هندبالیست مراغه ای برای حضور در رقابتهای جام قهرمانی هندبال نوجوانان آسیا، به مرحله دوم اردوی آماده سازی تیم ملی جمهوری اسلامی ایران در شهرستان یاسوج دعوت شده است.


تاريخ : یک شنبه 10 آبان 1394برچسب:, | 10:29 | نويسنده : شهروند مراغه ای |