اردوی تیم ملی سرکل کبدی در مراغه

 


بهرامی : هم قسم شده ایم مقام چهارمی جهان را به دومی جهان ارتقاء دهیم و برای کسب مدال طلایی با هندوستان مبارزه خواهیم کرد.

وی در ادامه بیان کرد : رقابتهای سرکل کبدی قهرمانی جهان 9 الی 23 آذرماه به میزبانی ایالت پنجان هند برگزار و ایران اسلامی با تیمهای هند قهرمان جهان ، آمریکا ، سریلانکا ، آرژانتین ، سریالئون و نیوزلند هم گروه است.

وی گفت : تیمهای هند و پاکستان حریفان اصلی ما هستند و سال گذشته تیم آمریکا را شکست داده ایم وامسال نیز مدعی صعود از گروه به عنوان تیم دوم و حتی اول هستیم و برای شکست دادن تیم هند مبارزه خواهیم کرد ولی قول شکست نمی دهیم.

بهرامی افزود :از پاکستان در رقابتهای جهانی سال گذشته با اختلاف کم شکست خوردیم ولی امسال با برنامه ریزی های مناب و اردوهای مختلف و متعدد و استراتژی مناسب و تکنیک های لازم تیم پاکستان را شکست خواهیم داد.

وی گفت : از آذربایجان شرقی 8 بازیکن با ترکیب تیم ملی به این رقابتها اعزام خواهند شد و تنها مشکل سرکل کبدی آذربایجانشرقی نبود چمن تمرینی است که امید دارم به زودی این مشکل برطرف شود.

وی تصریح کرد : پس از اردوی تیم ملی در مراغه ، دومین مرحله اردو در شبستر بمدت 7 روز برگزار و سپس به اردوی تهران میرود و سپس عازم هندوستان می شود.

اردوی تیم ملی سرکل کبدی از 14 الی 21 ابان در مراغه برگزار می شود.


تاريخ : جمعه 16 آبان 1393برچسب:, | 18:35 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

مردم مراغه با راه اندازی دسته های عزاداری شاه حسین وای حسین و

نواختن طبل های هیات های حسینی در مناطق شهری و روستایی

به استقبال ماه محرم رفتند.

 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا، مردم این شهرستان 10 روز پیش از آغاز ماه محرم در قالب دسته های عزاداری شاه حسین وای حسین (شاخسی واخسی)، آمادگی خود را برای عزاداری شهادت امام حسین (ع) و یاران باوفایش اعلام می کنند.

سیاه پوش کردن کوچه ها، محلات و میادین، نوشتن تابلو و پارچه نوشته در ذکر مصایب اهل بیت (ع) و تشکیل دسته های عزاداری از جمله اقدامات عزاداران حسینی این شهرستان برای استقبال از ماه محرم است.

دسته های عزاداری شاه حسین وای حسین بنابر یک سنت دیرینه هر سال از دهه آخر ماه ذیحجه، عزاداری خود را در محلات آغاز و برای عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) با حمل علم، بیرق، طوق و شال از محله ای به محله دیگر می روند.

این دسته های عزاداری که در زبان محلی 'شاخسی واخسی' گفته می شود در گروه های مختلف ساعاتی از شب را در مناطق مختلف این شهرستان به عزاداری می پردازند.

آیین شاه حسین وای حسین در مراغه تا یک روز مانده به روز تاسوعا ادامه یافته و دسته های عزاداری در طول این مدت به صورت نوبت بندی شده با رفتن به عنوان میهمان به هیات های عزاداری موجود در محلات این شهر، این آیین را در آن محلات برگزار و در آخرین روز نیز با رفتن به حسینیه حاجی غفار، این آیین را به اتمام می رسانند.

هیات های شاه حسین وای حسین محلات دروازه، چهل پا و حاجی غفار مراغه از قدیمی ترین و مشهورترین هیات های عزاداری این شهرستان بوده و صفوف دسته های عزاداری آن ها به دهها متر می رسد.

در آیین عزاداری شاخسی واخسی در مراغه، عزاداران با هدف نشان دادن اتحاد و همبستگی خود در مقابله با دشمن، حمایت از اهل بیت عصمت(ع) و زنده نگه داشتن حماسه حسینی بصورت زنجیروار حرکت می کنند.

مراغه از شهرهای مهم مذهبی در شمال غرب کشور بوده و بنابر روایات در روزگاران گذشته مراسم ماه محرم در این شهر به مدت چهل روز انجام می شد.

هم اکنون حدود ‎ 140هیات حسینی و ‎ 326مسجد شهری و روستایی در این شهرستان وجود دارد.

شهرستان مراغه با 250 هزار نفر جمعیت در 147 کیلومتری جنوب تبریز مرکز آذربایجان شرقی واقع است.

ماه محرم در جای جای ایران اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و در این بین شهرستان های مختلف نیز با رسوم سنتی و بی پیرایه خود در سوگ سرور شهیدان لباس ماتم بر تن می کنند یکی از این شهرستان ها در آذربایجان شرقی مراغه است.

ب مردم حسینی مراغه از زمانهای بسیار دور به منظور یادآوری و درس گیری از حماسه عظیم کربلا و بزرگداشت فداکاری های امام حسین(ع) و یاران او همه ساله در ماه محرم با تشکیل مجالس سوگواری و تشریح اهداف مقدس قیام حسینی مراسمی بر پا می کنند.

آداب و رسوم حاکم بر عزاداری‌های مذهبی سالار شهیدان یکی از دیدنی ترین و عرفانی ترین مراسم‌ مردم آذربایجان شرقی است. دهه محرم در این منطقه ایامی است که در آن غرورها خاموش، نخوت‌ها فراموش، بزرگی‌‌ها کنار افتاده و مرد و زن، عالی و دانی، امیر و فقیر خاک سار و غلام مولا امام حسین (ع) می شوند و با ذکر مصیبت های آن حضرت به عزاداری و تعزیه خوانی می پردازند.

آغاز مراسم عزاداری محرم با تشکیل دسته های "شاخسی واخسی"

مراسم عزاداری از روز اول محرم با تشکیل دسته‌های عزاداری موسوم به ( شاخسى واخسى ) آغاز می شود.

این مراسم طی 10 شب متوالی صورت می گیرد و در شب تاسوعا، روز تاسوعا، شب عاشورا و ظهر عاشورا به اوج خود می رسد.

 

نذر و احسان از سنت های دیرینه مردم مراغه

مردم ایران نذرهای مختلفی برای قبولی حاجاتشان می‌کنند و احسان‌های گوناگونی را برای ایام عزاداری محرم‌الحرام دارند که هر یک دارای زیبایی و معنویت خاصی است.

آذربایجانی ها، اعتقاد ویژه‌ای به اطعام از سفره ابا عبدالله الحسین (ع) دارند و معمولا از غذاهای پخش شده و نذری در این ایام برای بیماران خود تبرک می‌جویند.

در این روزها در برخی مساجد و خانه‌ها سفره حضرت سیدالشهدا (ع) باز است و مردم به اطعام از این سفره مبارک می‌پردازند. اکثرا غذاهای طبخ شده برنج بوده که با خورشت‌های مختلفی جهت پذیرایی از عزاداران حاضر می‌شود.

آش از دیگر غذاهایی است که مردم در بزرگداشت ایام عزاداری سرور و سالار شهیدان می‌پزند. آش‌ها معمولا بنا بر نذر و حاجتی تهیه شده و در بین همسایه و آشنایان پخش می‌شود.

شربتها و نوشیدنی‌ها بخش دیگری از نذورات این ماه را تشکیل می‌دهند برخی از حسینیه‌ها و قهوه‌خانه به پخش چای در این ماه اقدام ؛ اما شربتها بیشتر در محرم‌های مصادف با فصول گرم سال داده می‌شود.

شیر داغ برای فصل‌های سرد، خرما، شکرپنیر، لقمه نان و پنیر و سبزی، ساندویچ‌ها، انواع کلوچه‌های محلی و نان‌های روغنی، دلمه، اهری، لقمه کوکو و ... از دیگر نذورات مردم در دهه اول ماه محرم، خصوصا روزهای عاشورا و تاسوعاست.

41 شمع ، 41 مسجد

نذر شمع، به ویژه در روز تاسوعا و شام غریبان از سنت های دیرینه مردم مراغه و بسیاری از مناطق آذربایجان شرقی است.

 در این ایام آنهایی که نذر کرده اند 41 شمع را در 41 مسجد بر می افروزند تا نشانه ای از روشنی و روشنایی باشد. شمع مایه روشنایی است، می‌سوزد و نور می‌بخشد و بر ظلمت و تاریکی فایق می‌آید.

روشن کردن شمع در شهرهای تبریز،‌ مراغه ، اهر و مرند رواج دارد و شاید یکی از فلسفه‌های این امر ایجاد روشنایی در شبهای تاریک عزاداری و مرثیه‌خوانی باشد.

به تعبیر برخی در شب تاسوعا مردم به صورت نمادین با برافروختن شمع چادرهای امام حسین(ع) و یارانش را از تاریکی درمی‌آورند.

 
 
 

مراسم روز عاشورا

 آخرین مراسم دهه اول محرم در صبح روز عاشورا است که اغلب مردم مراغه با رفتن به حسینیه حاج غفار به یاد بستن آخرین احرام امام حسین حوله سفید بر تن انداخته و در محله های قدیمی شهر مشغول به عزاداری می شوند .

و پس از آن آخرین مراسم عزاداری مربوط به روز اربعین مصادف با سالگرد چهلمین روز شهادت امام حسین و یارانش است که مراغه ای ها با رفتن به روستای چکان و نزد حرم امامزاده ابراهیم با مرثیه سرایی و غزاداری یادآور درسهای قیام حسینی می شوند.

اما در فاصله میان روز عاشورای حسینی تا اربعین جلسات مختلف عزاداری در مساجد و یا در منازل دوستداران و ارادتمندان امام حسین (ع) برپا می شود و به عزاداری و بررسی حقایق و معارف این قیام می پردازند.

 

ذوالجناح گردانی

در روز عاشورا برخی از دستجات حسینی در قالب هنر شبیه خوانی اقدام به بازسازی صحنه بازگشت بی سوار ذوالجناح اسب امام حسین (ع) از میدان جنگ به میان خیمه های اهل بیت می کنند .

این اقدام که بی شباهت به هنر شبیه خوانی در کشورمان ایران نیست مردم عزادار را با بازسازی صحنه ای از صحنه های روز عاشورا مواجه می کند که در ادامه این حرکت اسب شبیه ذوالجناح در میان دسته های عزاداری حرکت داده می شود.

این حرکت نمایشی تنها جنبه شبیه خوانی و بازسازی نمایشی از واقعه عاشورا دارد.



تاريخ : پنج شنبه 8 آبان 1393برچسب:, | 12:17 | نويسنده : شهروند مراغه ای |

شب روز چهارشنبه (دیشب ) مراغه با عطر شهدا زینت داده شد

حول و حوش ساعت 23:30 شب در میدان بسیج بودیم  و 

آماده برای استقبال از شهدا

 وخبر تکمیلی :

'شفیع محمدی' روز چهارشنبه درگفت وگو با ایرنا افزود: پیکر شهیدان 'حسین کفاشیان' و 'بهرام عباس نژاد' در عملیات تفحص در منطقه ماووت شناسایی شده است.

وی با اشاره به اینکه این دو شهید درخرداد ماه سال های 1366 و1367 در ماووت به شهادت رسیده اند، اظهار کرد: پیکر مطهر این دو شهید شامگاه امروز وارد شهر شده و در مسجد شهدای این شهرستان مراسم استقبال از آنان و شبی با شهدا برگزار می شود.

محمدی ادامه داد: این دو شهید روز جمعه ساعت 9 صبح از مسجد شهدای این شهرستان بر دوش مردم شهید پرور مراغه تشییع و در مزار شهدای این شهرستان و در آرامگاه های خود آرام می گیرند.

وی گفت: مجلس بزرگداشت این شهیدان نیز روز جمعه ازساعت 15 تا 17 در مسجد شهدای این شهرستان برگزار می شود.

این دو شهید تاکنون مفقودالاثر شناخته شده بودند که پس از 26 سال با شناسایی پیکرهای آنان، به زادگاه خود باز می گردند.

شهید 'حسین کفاشیان' در سال 1329 متولد و در جوانی وارد ارتش شد و در جنگ تحمیلی به عنوان افسر ارتش و همچنین فرمانده گردان امیرالمومنین(ع) لشکر عاشورا همپای همرزمان خود از کیان انقلاب اسلامی و تمامیت ارضی کشور دفاع کرد.

این شهید در روز 24 خرداد سال 66 پس از 22 ماه حضور در جبهه شهید شد.

شهید 'بهرام عباس نژاد' نیز در اولین روز از سال 1349 متولد و در جوانی وارد بسیج و سپاه مراغه شده و درسن 18 سالگی در تاریخ 24 خرداد سال 67 و در جریان عملیات بیت المقدس 3 و در ارتفاعات ماووت به درجه رفیع شهادت نائل شد.

شهرستان مراغه در جریان دفاع مقدس یک هزار و 400 شهید گلگون کفن تقدیم انقلاب کرده است.



تاريخ : پنج شنبه 8 آبان 1393برچسب:, | 10:56 | نويسنده : شهروند مراغه ای |