فرهنگ سازی و مشارکت همگانی، بسترساز هوای پاک در شهرها

فرهنگ سازی و مشارکت همگانی، بسترساز هوای پاک در شهرها

مراغه - ایرنا - فرهنگ سازی به عنوان حلقه مفقوده در مشارکت های مردم محور به ویژه در مسائل زیست محیطی به عنوان بستری لازم در تحقق شعارهوای پاک بوده و سازمان های مردم نهاد نقش مهمی در این زمینه ایفا می کنند.

 

ایجاد و تقویت برخی هنجارها در قالب فرهنگ شهروندی از جمله کاهش ترددهای غیر ضروری و بار ترافیک درون شهری، تفکیک و جمع آوری زباله های خانگی، ترویج ورزش همگانی و پیاده روی و نیز پیشگیری از آلایندگی خودروها، کارگاه ها و صنایع، همه و همه نقش بسیار اساسی در کاهش آلودگی و اثرات مخرب زیست محیطی آن در سطح شهرها دارند.
نامگذاری روز هوای پاک به عنوان فرصت مناسب فرهنگ سازی برای آحاد مردم، با مشارکت نهادهای خدمات رسان و متولی فرهنگ زیست محیطی در کنار سازمان های مردم نهاد، بسترساز حرکت به سوی محیطی پاک و هوایی عاری از هرگونه ناهنجاری و آلودگی خواهد بود.
شهردار مراغه روز چهارشنبه در همایش روز هوای پاک در جمع دانش آموزان و فعالان زیست محیطی مراغه با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در زمینه توجه به حفاظت از محیط زیست گفت: اهمیت صیانت از محیط زندگی و مصرف بهینه انرژی با برگزاری همایش ها و برنامه های فرهنگی به صورت ملموس تر در سطح جامعه تبیین می شود.
محمدرضا احمدی افزود: تلاش و مشارکت همگانی مردم و مسئولان برای کاهش آلودگی و اثرات مخرب زیست محیطی آلاینده های محیطی فقط با شعار ممکن نبوده و این امر نیازمند عزم جدی در این خصوص است.
وی ادامه داد: سازمان های مردم نهاد (NGO) به دلیل برخورداری از پشتوانه مردمی و مشارکت همگانی بازوی کارآمد نهادهای خدمات رسانی چون شهرداری به ویژه در مسائل زیست محیطی است.
وی اضافه کرد: شهرداری در قالب واحدهای فرهنگی، ورزشی و روابط عمومی با ایجاد ارتباط نزدیک و حمایت از سازمان های مردم نهاد در سطح شهر، برگزاری همایش های همگانی و احداث پارک ها و فرهنگ سراها در راستای تقویت فرهنگ شهرنشینی و مقابله با آسیب های زیست محیطی و اجتماعی حرکت می کند.
وی گفت: ساخت زمین ورزش های همگانی در قالب پارک زینال آباد، پارک دوم بانوان، طرح ایجاد پیاده راه بین دو میدان طلوع فجر و مصلی و نیز کارخانه تولیدبرق از پسماندهای شهری از جمله طرح های در دست اجرا برای توسعه فرهنگی، سلامت جامعه و نیز مقابله با آلایندگی و ترافیک درون شهری است.
وی افزود: احداث پیاده راه به جای خیابان در مرکز شهر فرصت مناسبی برای ترویج فرهنگ پیاده روی و پرهیز از استفاده بی رویه از خودروها در بازار موجب پیشگیری از افزایش آلودگی هوا و در راستای ترویج فرهنگ زندگی سالم در جوامع شهری است.
وی با اشاره به افزایش میزان آلاینده ها در سطح شهر مراغه ادامه داد: قرار گرفتن در نزدیکی دریاچه ارومیه و نیز کارخانه های آلاینده جنوب استان و نیز عدم بکارگیری تدابیر مناسب برای برای مقابله با موج فزاینده آلودگی های زیست محیطی از عوامل تهدید کننده هوای پاک منطقه سرسبز این باغ شهر آذربایجان است.
رئیس اداره محیط زیست مراغه نیز در این همایش با اشاره به عوامل مخرب محیط زیست در منطقه گفت: مشارکت همگانی برای فرهنگ سازی در زمینه حفاظت از منابع طبیعی و محیط زیست نیازمند همراهی دستگاه ها و نهادهای متولی امر است.
عباس کاردان افزود: آگاه سازی عمومی در زمینه عوامل آلاینده محیط زیست موثرترین راهکار برای مقابله و پیشگیری با آلودگی های زیست محیطی است.
وی ادامه داد: بر اساس اصل 50 قانون اساسی جمهوری اسلامی که از مترقی ترین اصول در دنیا بوده؛ حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی رسالتی همگانی برای آحاد مردم و مسئولان بوده و باتید در این راستا تلاش شود.
وی اضافه کرد: عدم دفع و جمع آوری غیربهداشتی، مدیریت صحیح ترافیک درون شهری و صرفه جویی و مصرف بهینه منابع طبیعی موثرترین راهبرد برای حفاظت از محیط زیست و تحقق شعار فرهنگی ' هوای پاک' در جامعه است.
عضو هیات مدیره سازمان مردم نهاد همای سبز مراغه نیز گفت: مسئولان و نهادهای دولتی باید از سمن ها نه به عنوان رقیب بلکه به عنوان بازوی کارآمد و مشاور در کنار این دستگاه ها استقبال کنند.
حسن محمدی افزود: با توجه به گستردگی جامعه، افزایش جمعیت وعدم وجود امکانات لازم برای توسعه خدمات شهری، سازمان های مردم نهاد بهترین همراه و همکار با سازمان ها و نهادهای خدمات رسان و دولتی خواهند بود.
وی ادامه داد: این سازمان های مبتنی بر مشارکت همگانی و مردمی، با ایجاد زمینه های لازم برای آگاه سازی و فرهنگ سازی اجتماعی و فرهنگی نقش مهمی در ترویج هنجارهای مثبت شهرنشینی و اجتماعی دارند.
وی با اشاره به اقدامات این انجمن زیست محیطی در شهر مراغه گفت: برگزاری همایش های کوه پیمایی، فرهنگ سازی برای جمع آوری زباله های شهری به ویژه در ایام عزاداری محرم و نیز ایجاد روز بدون خودرو در روزهای سه شنبه هر هفته از جمله فعالیت های فرهنگی و اجتماعی برای حفاظت از محیط زیست جامعه است.

گزارش از: ابراهیم مطلوبی**انتشاردهنده:عیسی عطاپور**



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 2 بهمن 1395برچسب:, | 9:28 | نويسنده : شهروند مراغه ای |