موزه فسیل شناسی مراغه

منطقه فسیلی مراغه یکی از منحصر به فرد ترین مناطق فسیلی جهان است که فسیل های متنوعی از پستانداران منقرض شده را در خود جای داده است.

منطقه فسیلی مراغه  دارای گسترش زیادی از اطراف مراغه و جنوب کوهستان سهند تا تبریز،میانه ،ورزقان و بستان آباد است.
این منطقه از سالیان بسیار دور مورد توجه فسیل شناسان ،دیرین شناسان و زمین شناسان داخلی و خارجی بوده است و در مراحل مختلف کاوش های فسیل شناسی ،فسیل های ارزشمندی و منحصر به فردی ازاین منطقه یافت شده است.
وسعت این منطقه به 40 هزار هکتار میرسد که مساحتی برابر 1026  هکتار آن توسط سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان اثر طبیعی –ملی فسیلی مراغه حفاظت میشود همچنین وظیفه قانونی حفظ اکتشاف و استخراج  فسیل مهره داران ایران با این سازمان است.
منطقه فسیلی مراغه ،خاستگاه پستانداران گوشتخوار و علفخوار 12/5 تا 7/5 میلیون سال پیش است و از غنی ترین مجموعه فسیلی جهان به شمار میرود.
توالی سازند مراغه حاصل ته نشینی رسوبات رودخانه ای ،مردابی ،دریاچه ای و دشت سیلابی است و با توجه به مجموعه فسیلی یافت شده و مقایسه آنها با فسیل های یافت شده در دیگر مناطق جهان ،سن 12/5تا 7/5 میلیون سال  را میتوان برای تشکیل رسوبات و فسیل های منطقه درنظر گرفت.
این منطقه در وسعتی برابر 300 کیلومتر درامتداد شمال به جنوب و 500 کیلومتر درمسیر شرق به غرب گسترش دارد که لایه های فسیل دار و استخوان دار آن مربوط به اواخر دوران سوم زمین شناسی است ،مراغه با توجه به غنای گونه ای فسیل مهره داران یافت شده یکی از پنج منطقه مهم فسیل دار جهان محسوب میشود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : سه شنبه 10 اسفند 1395برچسب:, | 8:59 | نويسنده : شهروند مراغه ای |