رییس: دستور العمل های فنی موسسه تحقیقات دیم به کشاورزان ارایه شد

رییس: دستور العمل های فنی موسسه تحقیقات دیم به کشاورزان ارایه شد

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم گفت: دستورالعمل های فنی این موسسه به بهره برداران دیم کار کشور برای انتقال جدیدترین یافته های تحقیقاتی به اراضی کشاورزی منتشر و ارایه شد.

عبدالعلی غفاری  افزود: دستور العمل های کاشت محصولات زراعی دیم در سه بخش اقلیم سرد، اقلیم معتدل و اقلیم نیمه گرم و گرم تهیه شده است.

وی اظهار کرد: این دستورالعمل ها در مراحل کاشت، داشت و برداشت غلات، حبوبات و دانه های روغنی تهیه شده و نتیجه بیش از دو دهه فعالیت های تحقیقاتی کارشناسان کشاورزی داخل و خارج از کشور است.

رییس موسسه تحقیقات کشاورزی دیم ادامه داد: در این دستورالعمل ها بخش های مختلف زراعت از مراحل کاشت تا برداشت شامل آیش، سامانه زراعی، معرفی ارقام پرمحصول و مقاوم به کم آبی، آبیاری تکمیلی، تاریخ و روش کشت، عمق کشت، میزات بذر، آفت ها و بیماری ها، مصرف کودهای شیمیایی، تنظیم بذرکارها و کنترل علف های هرز به کشاورزان و بهره برداران آموزش داده شده است.

غفاری با اشاره به اینکه این دستورالعمل ها هم اکنون در تارنمای این موسسه به نشانی http://www.dari.areo.ir قابل دسترسی است، یادآوری کرد: این موسسه آماده ارایه آموزش های لازم در تمام اقلیم ها به کارشناسان کشاورزی و زارعی در راستای انتقال یافته ها به مزارع است.

طبق آمارهای سازمان امور اراضی کشور از 35 میلیون هکتار اراضی قابل استفاده در کشور حدود 18.7 میلیون هکتار اراضی کشاورزی است که از این سطح 2.7 میلیون هکتار به باغات و حدود 16 میلیون هکتار به اراضی زراعی اختصاص دارد.

حدود شش میلیون هکتار از این میزان را نیز اراضی دیم تشکیل می دهد که حدود 70 درصد از تولیدات کشاورزی در بخش زراعت به همین اراضی دیم اختصاص دارد.

مرکز تحقیقات کشاورزی دیم کشور مستقر در مراغه فعالیت های تحقیقاتی خود را از سال 1371 در پنج ایستگاه اصلی و 9 ایستگاه فرعی در مناطق مختلف اگروکلیمایی، سردسیری، گرمسیری، نیمه سردسیری و معتدل دیم کشور انجام می دهد.

پژوهشگران مرکز تحقیقات کشاورزی دیم تاکنون 35 رقم جدید دیم شامل 16 رقم گندم، هفت رقم جو، چهار رقم نخود، سه رقم عدس، سه رقم جدید گلرنگ و دو رقم ماشک علوفه ای به کشاورزان داخلی و کشورهای همجوار معرفی کرده اند.

منبع خبر : ایرنا



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 10 فروردين 1394برچسب:, | 12:9 | نويسنده : شهروند مراغه ای |