نقض قوانین بین‌الملل با تهاجم عربستان به یمن/تشدید وقاحت آل‌سعود در میان بی‌اعتنایی شورای امنیت
دواتگری در اشاره به نقض قوانین بین‌المللی توسط عربستان مطرح کرد:
 
نقض قوانین بین‌الملل با تهاجم عربستان به یمن/تشدید وقاحت آل‌سعود در میان بی‌اعتنایی شورای امنیت
نقض قوانین بین‌الملل با تهاجم عربستان به یمن/تشدید وقاحت آل‌سعود در میان بی‌اعتنایی شورای امنیت
سرویس: بین الملل
عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی مجلس با بیان این که عربستان در تهاجم به یمن قوانین بین‌المللی را نقض کرده است ، گفت: عربستان با بی‌اعتنایی شورای امنیت با استفاده از سلاح‌های ممنوعه و شلیک به سمت سفارت جمهوری‌اسلامی در صنعا اوج وقاحت ریاض را به نمایش گذاشته است.

مهدی دواتگری در گفت و گو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری خانه ملت در تحلیل تهاجم عربستان به خاک یمن گفت: آل‌سعود به دلیل هراس از سرایت موج بیداری اسلامی و به تلافی شکست‌های زنجیره‌ای در سوریه ، عراق و لبنان تلاش می‌کند یمن را قربانی کند . ما نتیجه این موضوع را در کشتار غیرنظامیان،زنان و کودکان مشاهده ‌می‌کنیم.

وی در ادامه با پیش کشیدن مفاد کنوانسیون ‍ژنو گفت: در قوانین جنگ به صراحت گفته شده است که تخریب مراکز پزشکی و ممانعت از امدادرسانی ممنوع می‌باشد ، ولی عربستان بیمارستان‌های یمن را با موشک مورد هدف قرار داده است ، در عین حال از ورود کاروان‌های امدادرسان کمیته‌بین‌المللی صلیب سرخ ممانعت کرده است که قابل پیگرد می‌باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در ادامه افزود: آل‌سعود که حاکمیت ملی یمن را نقض کرده‌است و از امداد رسانی به قربانیان تهاجم عربستان جلو گیری می‌کند، اقدام به استفاده از سلاح‌های ممنوعه شیمیایی و کشتار جمعی کرده است که این خود جنایت جنگی محسوب می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری خانه ملت به نقل از شبکه المیادین، عربستان سعودی در حملات هوایی امروز به صنعا از بمب های حاوی گاز فسفر استفاده کرد. بیش از سیصد نفر در صنعا دچار حالت خفگی شدند و بوی گازهای سمی تا محله های شمالی پایتخت یمن هم رسید.  درهمین حال، دیده بانی حقوق بشر اعلام کرد مدارکی دال بر استفاده عربستان از بمب‌های خوشه‌ای در مناطق مسکونی یمن در اختیار دارد و البته با یک بازدید ساده از بیمارستان‌های یمن نیز می‌توان به این مساله پی برد.به گفته شاهدان عینی غیرنظامیانی که توسط بمب‌های خوشه‌ای مجروح شده‌اند ؛ دچار تنگی نفس،خفگی و بیماری‌های پوستی ناشناخته براثر عوامل میکروبی شده‌اند.

نماینده مردم مراغه و عجب‌شیر در مجلس در ادامه با مخاطب قرار دادن ریاض در مورد حفظ سلامت دیپلمات‌های جمهوری‌اسلامی در یمن به عربستان هشدار داد و گفت: شلیک راکت به سمت سفارت ایران در صنعا موضوعی است که تهران نمی‌تواند نسبت به آن بی‌تفاوت باشد.

وی همچنین گفت:  براساس قوانین جنگ مصئونیت اماکن دیپلماتیک به عنوان یک عرف پذیرفته شده‌ در جهان است اما عربستان روز گذشته نشان داد که در بی اعتنایی به قوانین بین‌الملل وقاحت ریاض تشدید شده است و برای اقدامات خصمانه خود مرزی قائل نیست. عربستان باید بداند که ایران هرگونه تهدید جانی دیپلمات‌های خود را در یمن با شدت پاسخ خواهد داد.

گفتنی است که روز گذشته ، معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه اعلام کرد در پی اصابت راکت به چند متری سفارت کشورمان در صنعا اصابت کرده و شیشه های سفارتخانه شکسته شده است اما خوشبختانه سفیر و کادر دیپلماتیک ما صدمه ندیده اند.

امیرعبداللهیان گفته است که در پی این حادثه کاردار عربستان سعودی در تهران را به وزارت امور خارجه احضار و با ارائه یادداشت اعتراضی، به مقامات سعودی رسماً گوشزد کردیم که وظایفشان را در قبال حفظ دیپلمات ها و اماکن دیپلماتیک ایفا کنند.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : چهار شنبه 2 ارديبهشت 1394برچسب:, | 10:34 | نويسنده : شهروند مراغه ای |