نبود تجهیزات آتش نشانی، حلقه مفقوده توسعه روستایی مراغه

 مردم 167 روستای دارای سکنه مراغه با حدود 33.85 درصد از جمعیت این شهرستان در انتظار برخورداری از تجهیزات و پایگاه های آتش نشانی برای مقابله با حوادث و کاهش تلفات آتش سوزی و تحقق اصل توسعه روستایی هستند.

 

 

کارشناسان می گویند ایمنی از اساسی ترین نیازهای زندگی بشر بوده و اقدام برای کاهش خسارت ناشی از حوادث آتش سوزی احتمالی، از تدابیر و تلاش های دوراندیشانه انسان در این زمینه است.
خسارت های ناشی از حوادث آتش سوزی را می توان با مدیریت صحیح پیشگیرانه، ارتقای آگاهی مردم و تهیه امکانات لازم برای مواجهه با چنین رویدادی به حداقل کاهش داد.
برخورداری از لوازم و تجهیزات لازم آتش نشانی از مهمترین عوامل اولیه در کاهش میزان خسارت های احتمالی ناشی از آتش سوزی است و نبود آن موجب گسترش حریق و بروز خسارت های مالی و جانی می شود.
جمعیت ساکن در روستاهای مراغه که بر اساس آخرین سرشماری عمومی نفوس و مسکن سال 1392، حدود 84 هزار نفر است به علت نداشتن تجهیزات و لوازم آتش نشانی در مواقع بروز آتش سوزی، فرصت مهار زودتر آتش را از دست می دهند.
وسعت شهرستان مراغه دو هزار و 185 کیلومتر مربع بوده و نزدیکترین روستای آن به مرکز شهر یک و نیم کیلومتر و دورترین روستای آن بیش از 100 کیلومتر فاصله دارد که اعزام نیرو و ماشین آلات آتش نشانی از مرکز شهرستان به هر کدام از این روستاها، زمانبر بوده و در عوض شعله های آتش عجول و حریص هستند.
با توجه به محرومیت جامعه روستایی از تشکیلات مدیریت بحران یا گروه های داوطلب امداد و نجات و بروز 60 درصد مجموع آتش سوزی های شهرستان در این مناطق، نیاز به احداث پایگاه های آتش نشانی یا تجهیز روستاها به تجهیزات سبک آتش نشانی کاملا احساس می شود.
مدت زمان استاندارد رسیدن امدادگران آتش نشانی به محل حادثه سه دقیقه است که با توجه به طولانی بودن برخی مسیرها، کمک به توانمندسازی مناطق روستایی می تواند نقش موثری در کاهش خسارت ناشی از بحران های طبیعی و انسانی ایفا کند.
بر اساس بندهای 30 و 39 اساسنامه تشکیلات و سازمان دهیاری های خودکفا، دهیاری ها موظف به اتخاد تدابیر لازم برای حفظ روستا از خطر سیل، حریق و همکاری با واحدهای امداد رسانی در هنگام وقوع حوادث و سوانح غیرمترقبه و بلایای طبیعی هستند.
بر این اساس، وظیفه دهیاری ها برای همکاری با مسوولان برای ساخت پایگاه آتش نشانی و انجام اقدام های ایمنی برای حفظ روستا در برابر خطرات آتش سوزی و سایر حوادث بیشتر می شود.
کارشناسان می گویند در روستاهای بزرگ و دارای آسیب پذیری بالا، باید پایگاه هایی بر اساس معیارهای جمعیتی، وسعت پوشش گیاهی اطراف روستاها و تعداد حوادث آتش سوزی روی داده در این منطقه، مکانیابی و احداث شود تا علاوه بر خدمت رسانی به این روستا به روستاهای همجوار نیز خدمات ارایه کند.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار مراغه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا گفت: در برنامه ریزی اولیه برای کاهش خطرات آتش سوزی در روستاها اقدام به خرید کپسول های کیلویی آتش نشانی برای آن ها و تحویل به دهیاری ها شده است.
نقی مسکین، افزود: تاکنون در بیش از 80 درصد روستاهای دارای دهیاری، این تحهیزات خریداری و در مکان های مناسب نصب شده است.
وی، اظهار کرد: مراغه دارای شش دهستان در بخش مرکزی و سراجو است و یک خودروی آتش نشانی سبک برای ارایه خدمات به آن ها در بخشداری سراجو وجود دارد.
معاون عمرانی و برنامه ریزی فرماندار مراغه یادآور شد: تلاش می شود ساختمان های آتش نشانی در روستاهایی که نسبت به 10 تا 15 روستا در موقعیت مرکزی قرار دارندد، احداث و تجهیز شود.
مسکین، ادامه داد: ساخت این ساختمان ها نیازمند تخصیص اعتبار مورد نیاز از سوی استانداری است و باید این اعتبار در بودجه سالیانه شهرستان مدنظرقرار گیرد.
وی گفت: علاوه بر اعتبارهای دولتی، به دنبال جذب همیاری مردم روستایی برای خرید تجهیزات و احداث ساختمان های آتش نشانی در روستاها هستیم.
رییس شورای اسلامی شهرستان مراغه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: مسوولان باید در راستای محرومیت زدایی و کاهش خطرات حریق در روستاها، ماشین های سبک آتش نشانی برای مرکز دهستان ها و یا روستاهای با مرکزیت خطر خریداری کنند.
قادر جویا، افزود: برای جلوگیری از آسیب های آتش سوزی در روستاها پیشنهاد می شود برای هر 15 روستا یا مرکز دهستان بر حسب ویژگی های جمعیتی، موقعیت مکانی و حوادثی که قبلا رخ داده، یک دستگاه خودروی آتش نشانی سبک خریداری و تجهیز شود تا حوادث غیرمترقبه را پوشش دهد.
وی، یادآور شد: به منظور تحقق سریع کاهش آسیب های احتمالی، پیشنهاد می شود که خودروی سبک خریداری و راننده ای آموزش دیده همیشه به صورت آماده باش در آن مستقر باشد تا در مواقع ضروری به مردم روستاها خدمات ارایه کند.
جویا، با بیان اینکه خرید این تجهیزات برای دولت هزینه بالایی تحمیل می کند، ادامه داد: اگر خرید آن ها در برنامه ششم توسعه با توجه به روستاهای پرخطر در اولویت قرار گیرد، این امر محقق می شود.
مدیرعامل آتش نشانی و خدمات ایمنی مراغه نیز گفت: ایجاد آتش نشانی در مراکز روستایی ضروری بوده و متولی آن سازمان دهیاری های وزارت کشور و اداره کل امور روستایی هر استان است.
آتشپاد دوم ناصر صمدیان، افزود: حوزه انجام وظیفه سازمان های آتش نشانی و خدمات ایمنی هر شهر طبق اساسنامه تشکیل آن، محدوده عمرانی و قانونی شهر است.
وی اظهار کرد: این سازمان ها بر حسب وظیفه ذاتی خود برای نجات جان انسان ها، هنگام بروز حادثه به محل های روستاهایی اعزام و خدمات ارایه می دهند.
مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی آتش نشانی مراغه، گفت: ضروری است برای هر 15 روستا یک دستگاه خوردروی آتش نشانی مجهز خریداری و پس از آن به ساخت پایگاه ها اقدام شود.
صمدیان، ادامه داد: زمان استاندارد رسیدن آتش نشانان به محل حادثه، حداکثر سه دقیقه بوده و اگر نیروهای امدادی در این زمان به محل نرسند هر لحظه بر شدت تلفات و خسارت آتش سوزی افزوده می شود.
وی، با اشاره به اینکه بیش از 60 درصد ماموریت های آتش سوزی این سازمان، اعزام به مناطق روستایی است، یادآور شد: به دلیل دور بودن محل استقرار نیروهای آتش نشان از محل حادثه، مهمترین هدف ماموریت، مهار آتش و جلوگیری از بروز خسارت به سایر محل ها است.
صمدیان، اضافه کرد: با توجه دوری مسافت روستاها، محل دچار حریق متحمل خسارت های جبران ناپذیری می شود.
وی، گفت: اگر تجهیزات یا پایگاه های آتش نشانی به محل حادثه نزدیکتر باشد بدون شک خسارت های ناشی از آتش سوزی کمتر می شود.
آتشپاد دوم صمدیان، افزود: بیشترین مکان آتش سوزی در روستاهای این شهرستان در انبار علوفه، مزارع و باغات رخ می دهد.
بخشدار مرکزی مراغه نیز گفت: هم اکنون در چهار روستای این بخش با محوریت جمعیتی و مکانی، زمین احداث پایگاه آتش نشانی مکان یابی شده است.
حسین گل محمدی، افزود: این پایگاه ها در روستاهای مغانجیق با 650 متر مربع، سرگیزه با 700 متر مربع، تازه کند قشلاق با 400 متر مربع و وروجوی با 600 متر مربع مکان یابی شده است.
وی، با بیان اینکه درخواست احداث این پایگاه ها به استانداری آذربایجان شرقی ارسال شده است، یادآور شد: اجرای این طرح ها هم اکنون نیازمند شش میلیارد و 400 میلیون ریال اعتبار است که یک میلیارد و 400 میلیون ریال آن توسط همیاری مردم روستاها و پنج میلیارد ریال نیز باید از طریق اعتبارهای دولتی تامین شود.
بخشدار مرکزی مراغه گفت: اعتبار احداث ساختمان پایگاه ها توسط دولت تامین و از محل خودیاری مردم نیز تجهیزات و خودروهای آتس نشانی خریداری می شود.
گل محمدی، ادامه داد: در 58 روستای دارای دهیاری این بخش، کپسول های آتش نشانی پنج تا 20 کیلوگرمی خریداری شده است.
بخشدار سراجو نیز به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون یک ماشین سبک آتش نشانی در روستای صومعه علیا تجهیز شده تا در مواقع ضروری به روستاهای همجوار خدمات ارایه کند.
نقی محمدی، افزود: در برنامه کاری این بخشداری، مقرر شده حداقل در هر دهستان یک خودروی سبک آتش نشانی خریداری و تجهیز شود.
وی یادآور شد: تجهیزات مورد نظر برای مهار آتش در این گونه حوادث شامل تانکر آب، پمپ آب و ماشین هایی با امکان حرکت در جاده های خاکی و ناهموار است.
محمدی، ادامه داد: کپسول های آتش نشانی برای روستاهای دارای دهیاری، در حال خرید است.
شهرستان مراغه 173 روستا دارد که 167 روستای آن دارای سکنه و از این تعداد 74 روستا در بخش مرکزی و 99 روستا در بخش سراجو واقع شده است.
هم اکنون 58 روستای بخش مرکزی و 51 روستای بخش سراجو دارای دهیاری است.
گزارش از: حسن حسین زاده - ایرنا



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : یک شنبه 19 مهر 1394برچسب:, | 13:30 | نويسنده : شهروند مراغه ای |