آیین سنتی وای عباس در مراغه برگزار شد

 همزمان با هشتم ماه محرم، آیین سنتی وای عباس در حسینیه ها و هیات های مذهبی شهرستان مراغه برگزار شد.

 

در این روز که در مراغه تاسوعای کوچک نامیده می شود، عزاداران در گروه های 20 تا 30 نفری به یاد فداکاری های حضرت عباس(ع)، عباس گویان در هیات ها و حسینیه ها بر سر خود می زنند.
هشتم محرم، عزاداران مراغه به صورت و سرشان گل مالیده و با پای برهنه و با سر دادن 'واعباسا هذا الیوم ' عزاداری کرده و وفاداری و جوانمردی حضرت عباس را در یادها زنده و پا برهنه مسیرهای عزاداری را طی می کنند.
در این روز عزاداران حسینی از پیر، جوان و کودک در خیابان ها، حسینیه ها و هیات های حسینی این شهرستان ساعت ها به عزاداری می پردازند.

http://img7.irna.ir/1394/13940730/81809628/81809628-70250459.jpg
این مراسم هر سال دو ساعت قبل از اذان ظهر شروع شده و با ندای الله اکبر نیز به پایان می رسد و عزاداران بعد از پایان به صورت جماعت نماز ظهر را اقامه می کنند.
پخش نذورات از جمله شیر ، شربت ، نان روغنی ، کیک و کلوچه توسط مردم در بین عزاداران در این روز نسبت به روزهای گذشته رونق بیشتری دارد.
امروز و فردا (تاسوعا) عزاداران حسینی در مراغه برای شرکت در آیین سنتی شمع گذاری در مکان های مذهبی و حسینیه ها در عصر تاسوعا ، شمع تدارک دیده و فروش انواع شمع در خیابان ها و معابر این شهرستان از رونق خاصی برخوردار است.

*** فرماندار ویژه مراغه: تمام دستگاه ها و نهادهای خدماتی، رفاهی و انتظامی این شهرستان در روز تاسوعا و عاشورا آماده ارایه خدمات به عزاداران هستند.
ظفر محمدی، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با هماهنگی های انجام شده برای رفع نیازهای مردم در این ایام، نانوایی ها، شهرداری، نیروهای انتظامی و امنیتی و پلیس یاران محرم در آماده باش کامل بوده و نظارت و بازرسی ها نیز به دقت انجام می شود.
وی اظهار کرد: تمام دستگاه های خدماتی، راهنمایی و رانندگی، آتش نشانی، هلال احمر، اورژانس و بیمارستان ها برای آسایش و پذیرایی مناسب از عزاداران حسینی در آمادگی کامل به سر می برند.
فرماندار ویژه مراغه همچنین از آمادگی اماکن اقامتی این شهرستان برای پذیرش مسافران و عزاداران خبر داد و یادآور شد: برای استقبال از عزاداران اباعبدالله الحسین (ع)، صاحبان مراکز اقامتی به ویژه هتل ها و مهمانسراها تخفیف ویژه ای در نظر گرفته اند.
محمدی، ادامه داد: هر سال در ایام عزاداری سالار و سرور شهیدان حضرت امام حسین (ع) میهمانان و مسافران زیادی از نقاط مختلف کشور به این شهرستان سفر می کنند تا در عزاداری سنتی مراغه حضور یابند.
وی گفت: هیچ مشکلی از لحاظ تامین کالاهای اساسی به ویژه برنج، گوشت قرمز و سفید، عدس، نخود و سایر اقلام مورد نیاز برای تهیه و تدارک نذری و احسان در این شهرستان وجود ندارد.
محمدی، افزود: برای هیات های مذهبی این شهرستان نیز تسهیلات مناسبی از سوی اداره صنعت، معدن و تجارت در خصوص تامین مایحتاج مورد نیاز احسان و نذورات مردم ارایه می شود.



نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : شنبه 2 آبان 1394برچسب:, | 1:38 | نويسنده : شهروند مراغه ای |